Tappwater – inovativna tehnologija filtracije koja uklanja više od 100 tvari iz vode iz slavine
Zbogom herbicidima, kemikalijama, teškim metalima, kloru i kamencu!
Tko je Mike White, pomalo ekscentričan tvorac "White Lotusa"?
Ako ste ikad bingeali seriju “The White Lotus” i osjetili nelagodu dok gledate likove kako se emocionalno i moralno raspadaju usred savršeno uređenog resorta, niste sami. No, umjesto da pobjegnete od te neugode, vjerojatno ste, kao i većina gledatelja, nastavili gledati. I to s užitkom. Jer iza te tjeskobne, luksuzno snimljene društvene satire stoji čovjek koji itekako zna kako nas zadržati prikovanima za ekran – Mike White.
Tko je zapravo taj sramežljiv kreativan genij s blago neurednom frizurom i laserskom preciznošću za ljudsku slabost?
Mike White rođen je 1970. godine u Pasadeni u Kaliforniji, a njegovo djetinjstvo bilo je daleko od klasične holivudske priče. Njegov otac, Mel White, bio je svećenik, pisac i kasnije prominentan glas LGBTQ+ zajednice, što je bez sumnje duboko oblikovalo Mikeovu senzibilnost prema pitanjima identiteta, društvene nepravde i skrivenih struktura moći. Mike je završio prestižno Wesleyan University, a karijeru je započeo kao scenarist i redatelj, pišući za filmove poput “School of Rock” te hvaljene, ali često podcijenjene serije “Enlightened”.
No ono što ga je učinilo jedinstvenim jest njegova spremnost da zasuče rukave i sâm zaroni u medijski spektakl
Godine 2009. natjecao se u reality showu “Survivor: David vs. Goliath” i to ne kao poznata faca, već kao autentičan fan formata. Iskustvo koje bi za mnoge scenariste bilo ispod časti za Whitea je bilo tek još jedan sloj istraživanja ljudske prirode. I upravo je to ključ: on ne gleda na ljude s distance, već ih promatra iznutra, kao jedan od njih, pa ih potom secira na ekranu s bolnom preciznošću i dozom crnog humora.
Kad je 2021. HBO odlučio dati Mikeu Whiteu slobodne ruke da napravi seriju tijekom pandemije, nitko nije ni slutio da će “The White Lotus” postati globalna opsesija. I to ona koja se ne temelji na misteriju, nego na neugodnoj istini o ljudima. Serija, smještena u luksuzne resortse, svake sezone prati novu grupu privilegiranih gostiju i osoblja čiji se životi polako raspliću u mračnu i često komičnu društvenu analizu.
Prva sezona, smještena na Havajima, bavi se klasnim tenzijama, nejednakostima i izmišljenim osjećajem nevinosti bijelih, bogatih Amerikanaca. Svaki lik u tom rajskom okruženju nosi svoju emocionalnu prtljagu, a White ne štedi nikoga. Ni mlade woke aktiviste, ni starije bijele muškarce koji misle da novac sve opravdava.
Druga sezona, preseljena na Siciliju, dublje zaranja u dinamiku moći kroz seksualne odnose, mušku nesigurnost i toksičnu muževnost.
U fokusu je sljedeće pitanje: Što znači biti muškarac danas i gdje je granica između želje i dominacije? Mike White ovdje koristi talijanski barok i hedonizam da bi prokazao emocionalnu prazninu ispod savršene fasade
Treća sezona, smještena u egzotičnu i duhovno nabijenu kulisu Tajlanda, može se definirati kao najmračnija, najambicioznija i možda najegzistencijalnija sezona serije do sada. White ovdje pomiče fokus sa “zapadnjačkog dekadentnog odmora” prema intenzivnijem istraživanju duhovne praznine i unutarnjih sablasti likova koji su, unatoč luksuzu, sve udaljeniji od sebe samih.
Likovi su u ovoj sezoni emocionalno nagriženi, duboko narcisoidni ili na rubu samorazotkrivanja. Svaki pokušaj autentične promjene pretvara se u introspektivan labirint. Čak i oni koji naizgled dolaze s “dobrim” namjerama, u potrazi za mirom, pomirenjem ili novim početkom, završavaju u još većoj konfuziji.
U suštini, treća sezona “White Lotusa” bavi se pitanjem može li se išta autentično pronaći u svijetu gdje je sve iskustvo već kupljeno, konzumirano i proživljeno
U tom smislu, ova sezona nosi gotovo nihilistički podton – kao da White govori kako čak ni pokušaj traženja smisla više nije iskren, već dio globalizirane potrage za “brzim iscjeljenjem”, koje ne traži istinsku promjenu, već samo novu kulisu.
Ključ Mikeove genijalnosti leži u činjenici da ne moralizira. On ne piše seriju da bi vam rekao tko je dobar, a tko loš, nego da vas natjera zapitati se zašto suosjećate s nekim tko je objektivno grozan. Njegovi likovi stalno balansiraju između patetike i moći, između želje da budu voljeni i potrebe da dominiraju. “White Lotus” je poput društvenog laboratorija u kojem Mike pušta svoje “miševe” da sami pronađu put do autodestrukcije dok ih mi gledamo s mješavinom gađenja, fascinacije i prepoznavanja.
Posebno vješto barata osnovnim ljudskim porivima – novcem, moći, ljubavi i egom, koje koristi kao okidače za najgore, ali i najiskrenije ljudske reakcije.
Njegov svijet nije distopijski – on je ogledalo. A ono što vidimo često nije lijepo, ali je bolno istinito
U vremenu kad su mnoge serije postale algoritamski proizvod za bingeanje bez emocije, Mike White uspio je stvoriti nešto što djeluje gotovo staromodno – televiziju koja izaziva osjećaje. Ponekad nelagodu, često sram, rijetko olakšanje. Ali nikada ravnodušnost. Njegov rad dokazuje da se i u svijetu brze zabave i društvenih mreža može stvoriti umjetnost koja zareže duboko.
On nije samo tvorac “White Lotusa”. On je kroničar licemjerja, pjesnik dekadencije, promatrač nesvjesnog. Čovjek koji zna da nije potrebno puno za ogoliti istinu o sebi samima – samo malo luksuza, nekoliko koktela i osjećaj da nas nitko ne gleda.
U svijetu Mikea Whitea nema čistih heroja, ali ima puno antijunaka koji nas zbunjuju, iritiraju
I možda najviše od svega, izazivaju nelagodno prepoznavanje vlastitih poriva. “White Lotus” je na površini satirična drama o bogatim ljudima koji se ponašaju loše, ali ispod te površine krije se duboko psihološka analiza likova koji balansiraju između autodestrukcije i očajničke potrebe za validacijom. Upravo ti likovi postaju ogledala naših nesigurnosti, poriva, zavisti i iluzija. I zato ih – volimo mrziti.
Dok promatramo emocionalan nered ovih likova, gotovo je nemoguće ne osjetiti zadovoljstvo njihovim posrtajima. Taj užitak u propasti “bogatih i razmaženih” ima i svoju psihološku cijenu. Mike White zna da smo mi, publika, aktivni sudionici u tom sadističkom plesu – i ne štedi nas. Kroz sofisticiranu naraciju, podsjeća nas na to da su moralne hijerarhije koje si gradimo često izgrađene na vlastitom egu, a ne etičkoj jasnoći. Mi želimo vidjeti pad onih koji imaju više, ali istovremeno sanjamo o njihovim životima. Zato “White Lotus” ne djeluje samo kao kritika privilegije – nego i kao analiza ljudske sklonosti da se tješi usporedbom.
U tom smislu, White udara tamo gdje najviše boli: u naš osjećaj moralne superiornosti, koji često nije ništa drugo doli rafiniran oblik zavisti
Na kraju dana, “The White Lotus” funkcionira kao društveno ogledalo, ali i kao psihološki test koji nam postavlja jedno jednostavno pitanje: kako biste se vi ponašali da imate sve – i ne osjećate ništa? Mike White ne nudi odgovore. Samo nam postavlja ogledalo i tjera nas da se zapitamo gledamo li likove koje preziremo… ili samo refleksiju sebe samih.