Na platou Gradec započela još jedna Baš Naš priča!
Prvim su danom organizatori ujedno i najavili ovo 25-dnevno događanje
Umjetnost i moda dva su međusobno povezana područja, što Ayça Özbank Taskan svakodnevno dokazuje
Ayça Özbank Taskan bavi se izradom nakita od 2015. godine. Ove godine slavi desetljeće rada posebnim povodom: predstavljanjem svoje prve kolekcije finog nakita, Mara Paris. Upoznajte je.
Umjetnost i moda dva su međusobno povezana područja, što Ayça Özbank Taskan svakodnevno dokazuje. Obučena kao arhitektica, ova francusko-turska dizajnerica osnovala je brend Mara Paris sa suprugom 2015. godine. Ovaj mladi brend pronašao je svoje mjesto u svijetu nakita zahvaljujući modnim dodacima s izraženim umjetničkim nadahnućem. Povodom desete obljetnice, brend se upušta u novo poglavlje: fini nakit.
Zlatni ukras za usne, ogrlica s dijamantima i naušnice s dragim kamenjem – Mara Paris stavlja svoju kreativnost na kušnju prvom kolekcijom visokog nakita, “Natura Forma.” U ovoj jubilarnoj godini, francuski Marie Claire razgovarao je s Ayçom Özbank Taskan, suosnivačicom brenda.
Ayça Özbank Taskan, po struci ste arhitektica. Što Vas je to zanimanje naučilo?
Studirala sam u Veneciji, u Italiji, gdje sam završila preddiplomski studij na Sveučilištu IUAV, a zatim sam otišla u Milano kako bih nastavila diplomski studij na Politehničkom sveučilištu u Milanu. Arhitektura je vrlo zanimljivo područje jer predstavlja temelj za mnoge discipline povezane s dizajnom. Imala sam sreću studirati u Italiji, gdje umjetnost, naravno, zauzima vrlo, vrlo središnje mjesto. To mi je iskustvo omogućilo da pronađem vrijedan balans između tehnike, estetike i povijesti umjetnosti.
Još dok sam bila na sveučilištu, imala sam priliku raditi u poznatom arhitektonskom uredu Cino Zucchi Architetti. Kasnije sam radila u inozemstvu, u Francuskoj i Finskoj. Tijekom svoje arhitektonske karijere čak sam imala priliku pisati članke o arhitekturi.
Kako su izgledali Vaši radni dani?
Bili su jako dugi. U ovom zanimanju ne postoji prava granica između poslovnog i privatnog života. Kada ste arhitekt, morate stalno učiti, usavršavati se, biti informirani o svemu što je tehnički važno, ali i o općoj kulturi, povijesti umjetnosti i dizajnu. To je cijela jedna životna filozofija. Što se mene tiče, oduvijek me jako zanimala umjetnost jer dolazim iz umjetničke obitelji. Kad sam bila mala, umjetnost i dizajn bili su moje svakodnevne teme.
Postoje različite grane arhitekture: možete odabrati karijeru usmjerenu više na tehniku ili onu koja spaja umjetnost i arhitekturu. Mene je više zanimala ova druga.
Kada ste odlučili promijeniti karijeru i zašto ste odabrali nakit?
Nisam imala neki konkretan okidač; sve se dogodilo postupno. Moja znatiželja i otvorenost koju mi je dala arhitektura potaknule su me da prihvaćam izazove. Najprije sam radila na dizajnerskim projektima različitih razmjera, prije nego što sam počela razmišljati o nakitu. U arhitekturi se često kaže da su javne zgrade skulpture jednog grada – one oblikuju krajolik, ali i kolektivne emocije. Odrasla sam s tom osjetljivošću, koju danas primjenjujem na drukčijoj razini: svaki komad nakita vidim kao intimnu skulpturu, koja odijeva, nadopunjuje i produžuje tijelo. Kad sam shvatila da imam takav pogled na izradu nakita, odlučila sam se okušati u tome.
“Ono što me prije svega vodi jest potraga za oblicima koji izazivaju emociju.”
Za razliku od mode, čini se da je svijet nakita dostupan samo stručnjacima iz tog područja. Je li Vam bilo lako upoznati se s tehničkim specifičnostima ove industrije?
Ne mogu reći da je bilo lako, ali ne bih rekla ni da je bilo teško. Moje iskustvo arhitektice jako mi je pomoglo jer smo još na fakultetu bili poticani na samostalnost i učenje kroz vlastitu inicijativu.
Kad sam dizajnirala prvu kolekciju nakita za Mara Paris, nisam znala kako izgleda sam proces izrade nakita. Napravila sam malu maketu, obratila se majstoru kojeg sam već poznavala i provela tjedan dana u njegovoj radionici. Tako sam počela učiti tehniku i širiti svoje znanje. Jer dizajn nije samo estetika. To vidim kroz naše majstore i majstorice – to je puno rada i truda, i oni su doista strastveni u onome što rade.
I možete računati na svog suosnivača, koji je također dizajner…
Da, to je Gökçe Taskan, moj suprug. Partneri smo u životu i u poslu. On je također školovani dizajner i zajedno dijelimo različite aspekte brenda. Ja se brinem za praktičnu stranu, odnosno za kreiranje kolekcija. Moj suprug dolazi više iz tehnološkog, digitalnog svijeta. Odlično se nadopunjujemo.
Brend MaraParis utemeljen je 2015. godine. Koje ste ambicije imali na umu u to vrijeme?
Kada smo stvorili brend Mara Paris, prije deset godina, moja je namjera bila jasna: dizajnirati nakit kao predmet osobnog izražavanja, negdje između umjetnosti, arhitekture i emocija. Došla sam iz svijeta dizajna i arhitekture i htjela sam unijeti tu strogoću forme i potragu za fluidnošću, u svijet nakita. Moja se kreativna vizija nije fundamentalno promijenila, ali je sazrela.
Ono što me prije svega vodi jest potraga za oblicima koji izazivaju osjećaj. Moram osjetiti pravi nalet, unutarnje uzbuđenje. Sve počinje inspiracijom, nečim što me često dotiče na vrlo osoban način. Zatim pokušavam dati tome oblik koji intrigira, koji pokreće, koji stvara reakciju kod osobe koja ga nosi. To je moja pokretačka snaga: pronalaženje oblika koji čine da ljudi vibriraju.
I kako definirate stil svojeg brenda?
Neobično, originalno, moderno, ali istovremeno vrlo realistično. Ideja je ponuditi nakit koji nije uobičajen i lako prepoznatljiv. Naš nakit vam pomaže izraziti se, opisati svoj stil bez potrebe da se govori. To su predmeti koji vam, također, pomažu da se transformirate.
Recite nam nešto o svom prvom komadu nakita. Gledajući unatrag, jeste li još uvijek ponosni na njega?
Uvijek počinjem dizajniranjem cijele kolekcije. Prvi je bio prilično geometrijski, u Bauhaus stilu, i naravno, još uvijek sam ponosna na njega. Stvaramo bezvremenske komade koje nastavljamo nuditi tijekom nekoliko sezona. Na primjer, čak i danas se neki dizajni iz naše druge kolekcije rasprodaju. Zato nemamo sezonsku ponudu.
Među vašim prvim bestselerima je pod cuff za AirPods. Kako ste došli na ideju za ovaj komad nakita?
To je smiješna priča koja seže u vrijeme nedugo nakon rođenja mog sina. Bili smo usred COVID razdoblja, svakodnevni život nije bio lak, a ja sam kupila svoje prve AirPods slušalice. Problem je bio u tome što ih je bilo teško zadržati na ušima jer su često otpadale. Budući da volim dizajnirati ušne manžete, ove komade nakita koji idu oko uha, jednog dana pala mi je na pamet ideja da dizajniram moderan i funkcionalan dodatak koji bi mi pomogao da zadržim bežične slušalice na mjestu. Tako su nastali prvi pod cuffs, i ubrzo su našli svoju publiku.
Mnogi veliki brendovi od tada su kreirali kolekcije za ovu vrstu dodataka, ali mi smo bili među prvima u ovom području.
Vaše komade nose zvijezde, u časopisima i na crvenom tepihu. Što toliko vole kod dizajna ovog brenda?
Njihovu jedinstvenu estetiku. Naš brend je odvažan; imamo i statement komade i manje komade koji privlače pozornost i potiču da se postavlja puno pitanja, posebno o tome kako ostaju na mjestu.
Koju zvijezdu sanjate vidjeti da nosi Mara Paris?
U posljednje vrijeme mislim na Francuskinje poput Juliette Binoche i Isabelle Huppert. A onda Tilda Swinton, koja još nije nosila naš nakit.
Slavite svoju desetu godišnjicu svojom prvom kolekcijom kvalitetnog nakita. Kako ste napravili skok i čemu ovaj pomak?
To je ideja koju imamo na umu već neko vrijeme, a godišnjica Mare Paris već je sama po sebi savršena prilika da je oživimo. Ovo desetljeće označava novo poglavlje. Bili smo znatiželjni jer fine jewelry kolekcija nakita nešto je što želite. Naravno, temeljna načela obrtništva ostaju ista, ali pristup je drukčiji. To je pravi izazov koji nas izbacuje iz svakodnevnog života. Uostalom, naši kupci su nam rekli da žele nositi Mara Paris nakit sa zlatom i dijamantima. To nas je motiviralo.
Što je drukčije u “klasičnom” dizajnu nakita?
Fine jewelry, općenito, ostaje prilično klasičan u svom dizajnu. Često sadrži figurativne dijelove, životinje ili geometrijske oblike. Postoje i tehnička ograničenja: kad počnete raditi s dijamantima, proces proizvodnje postaje kompliciraniji. Ono što smo željeli učiniti jest održati duh Mara Paris, i to je izazov: modernizirati i pronaći oblike koji rezoniraju sa svima.
Zašto naziv “Natura Forma”?
Zato što je ova kolekcija inspirirana sirovom ljepotom prirodnog svijeta. Priroda je često izvor inspiracije za umjetnike i arhitekte. Za nas, to nije značilo doslovno reproduciranje onoga što tamo promatramo, već hvatanje njezinih tenzija, njezine organske mekoće i prebacivanje toga u dijamante.
O čemu još sanjate nakon pokretanja svoje linije finog nakita?
O puno toga. Nakit ne vidim samo kao ukrase. Takvim mentalitetom možemo stvoriti sve vrste objekata, u različitim mjerilima i s različitim funkcijama.
Volim izazove, pa bih voljela prihvatiti širok izbor projekata, bilo da se radi o izradi namještaja za dom, umjetničkih predmeta ili svakodnevnih komada poboljšanih dragocjenim touchom.
Autor: Marie Dilou
Preneseno: Marie Claire Francuska