Romantiziranje trauma: Opasna estetika društvenih mreža

Kad emocionalna bol postane vizualni trend

mindfulness marie claire hrvatska
FOTO: Launchmetrics
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 22/12/2025 u 15:00

U digitalnom dobu emocije su postale sadržaj, a sadržaj valuta. Na društvenim mrežama sve ima potencijal postati estetika, pa čak i ono što je nekad pripadalo najintimnijem prostoru ljudskog iskustva. Tuga, anksioznost, depresija, gubitak i trauma više nisu samo unutarnja stanja, nego vizualni narativi, pažljivo kadrirani i upakirani u palete boja, filtere i melankolične playliste.

Ono što je nekoć iziskivalo vrijeme, tišinu i terapiju, danas se često svodi na objavu s emocionalnim captionom i estetski savršenim selfijem

Romantiziranje trauma postalo je svojevrstan digitalni jezik. Emocionalna bol prikazuje se kao znak dubine, autentičnosti i posebnosti. U tom kontekstu, patnja dobiva vizualni sjaj, a oporavak postaje manje zanimljiv od same krize. Problem nije u dijeljenju iskustava, nego u načinu na koji se ona prezentiraju i konzumiraju. Kada trauma postane trend, gubi se njezina stvarna težina, a granica između svjesnog izražavanja i opasne glorifikacije postaje sve tanja.

Kako je trauma postala dio online estetike

Društvene mreže funkcioniraju prema zakonima pažnje. Sadržaj koji izaziva emociju ima veću vidljivost, a snažne emocije poput tuge i boli često privlače više angažmana od neutralnih ili stabilnih stanja.

U tom algoritamskom okruženju, ranjivost se nagrađuje, ali često samo ako je vizualno privlačna

Trauma se pritom ne prikazuje u svojoj sirovoj, neurednoj stvarnosti, već kroz estetski filtriranu verziju. Suze, ali u dobrom svjetlu. Slom, ali uz pažljivo odabranu glazbu. Takav prikaz stvara iluziju da je emocionalna bol ne samo podnošljiva, nego i poželjna, gotovo romantična.

Granica između dijeljenja i performansa

Postoji važna razlika između iskrenog dijeljenja osobnog iskustva i emocionalnog performansa za publiku. Kad se trauma dijeli s ciljem razumijevanja, povezivanja ili pomoći drugima, ona može imati iscjeljujući potencijal.

No kad se dijeli radi validacije, lajkova i digitalne prisutnosti, rizik postaje značajan

U tom trenutku emocionalna bol prestaje biti proces i postaje identitet. Osoba se počinje definirati kroz vlastitu patnju, a izlazak iz tog stanja može djelovati kao gubitak autentičnosti. Paradoksalno, oporavak postaje manje “zanimljiv” od same traume.

Zašto je romantiziranje traume opasno

Romantiziranje traume stvara iskrivljenu sliku emocionalnog zdravlja. Ono sugerira da je bol dokaz dubine, a stabilnost dosadna. Takva poruka posebno je problematična za mlađe korisnike koji tek formiraju svoj emocionalni identitet.

Umjesto da potiče traženje pomoći, romantizacija može normalizirati patnju i obeshrabriti oporavak

Osim toga, estetizirana trauma često zanemaruje stvarne posljedice psihičkih teškoća. Nesanica, iscrpljenost, anksiozni napadaji i emocionalna disfunkcija rijetko su dio tog vizualnog narativa. Umjesto toga, fokus je na “lijepoj tuzi”, dok se neugodni aspekti guraju u stranu.

Kad ranjivost postane valuta

U kulturi u kojoj je vidljivost jednaka vrijednosti, ranjivost lako postaje roba. Što je priča teža, to je veći potencijal za angažman.

No emocionalna iskrenost nije isto što i emocionalna eksploatacija, čak ni kada dolazi iz vlastitog iskustva

Problem nastaje kad algoritam počne oblikovati način na koji doživljavamo vlastite emocije. Kad se pitamo kako će naša bol izgledati online umjesto kako ćemo je stvarno obraditi, izgubili smo važnu granicu.

Oporavak nije fotogeničan, ali je stvaran

Jedan od razloga zašto se trauma češće prikazuje od oporavka jest taj što oporavak nema jasnu estetiku. On je spor, dosadan, često nevidljiv. Sastoji se od malih koraka, ponavljanja i tišine. Nema soundtrack ni filter koji ga čini viralnim. I upravo zato je važno o njemu govoriti. Jer emocionalno zdravlje nije trend, a život bez stalne krize nije znak površnosti. Stabilnost je jednako vrijedna priča, iako rjeđe, dobiva pažnju.

Odgovornost u digitalnom prostoru

Romantiziranje trauma nije individualni problem, nego kulturološki fenomen. Odgovornost leži i na kreatorima sadržaja i na publici. Na svima nama koji konzumiramo, dijelimo i reagiramo.

Postavljanje pitanja o tome što gledamo i zašto prvi je korak prema zdravijem digitalnom okruženju

Možda je vrijeme da emocionalnu bol prestanemo gledati kroz estetski filter i vratimo joj ono što joj pripada. Kompleksnost, težinu i potrebu za stvarnom podrškom. Jer trauma nije stil. I nikad ne bi smjela biti trend.

Vidi sve