Nevidljive godine: Zašto žene u 40-ima i 50-ima postaju društveno “nevidljive” i kako to mijenjaju

Godine kad žene postaju nevidljive?

Žene u 40-ima i 50-ima
Launchmetrics
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 02/10/2025 u 10:07

Četrdesete su često označene kao godine zrelosti, samopouzdanja, stabilnosti i novih uvida. Pedesete, kažu, donose novu slobodu, mir i iskustvo koje se ne može naučiti prije. Ipak, unatoč svim tim prednostima, mnoge žene diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj, primjećuju jednu zajedničku pojavu. Odjednom postaju “nevidljive”.

Ne radi se o metafori.

Brojne žene u dobi između 40 i 60 godina izvještavaju o smanjenoj prisutnosti u medijima, oglašavanju, modnoj i beauty industriji, pa čak i u svakodnevnim društvenim interakcijama. Manje ih se primjećuje na ulici, manje ih se pita za mišljenje, a često i manje profesionalno valorizira, unatoč godinama iskustva. Zvuči poznato?

Psiholozi, sociolozi i feministkinje već desetljećima ukazuju na ovaj fenomen, koji je sveprisutan, ali rijetko otvoreno adresiran. Ipak, nešto se mijenja. Sve više žena ne prihvaća nevidljivost kao uvjet starenja, već aktivno redizajnira svoj društveni narativ, dokazujući da godine nisu prepreka već kapital. I da vidljivost ne ovisi o tuđem pogledu, nego o vlastitom stavu.

Nevidljivost žena srednje dobi: Psihologija i društveni uzroci

Pojam društvene nevidljivosti žena srednje dobi nije nov. Sociološka istraživanja poput onih koje su provodile Germaine Greer, Naomi Wolf i Susan Sontag ukazuju da se žene, nakon što izađu iz doba reproduktivnosti i seksualne privlačnosti (po društvenim standardima, naravno), prestaju doživljavati kao “vrijedne pogleda”. One više nisu poželjne potrošačice, nisu glavni target lifestyle kampanja i, što je najgore, počnu se osjećati kao da nemaju više pravo na prostor.

Bilo fizički, bilo medijski.

Taj osjećaj dodatno pojačava naše okruženje. U reklamama dominiraju dvadesetogodišnjakinje. Glavne uloge u filmovima rijetko pripadaju ženama iznad četrdesete. Čak i feministički diskurs ponekad više pažnje daje mladim glasovima, ostavljajući zrele žene na marginama.

Moderna žena 50+: Od pasivne do aktivne vidljivosti

Ali to se mijenja. Sve više žena koristi vlastite platforme, društvene mreže, medije, knjige, kolumne, kako bi reartikulirale svoju prisutnost. Pogledajte samo influencerice 50+ koje nose beauty kampanje, modne revije koje uključuju modele starije od 40, kao i sve više knjiga i podcasta koje tematiziraju upravo ovo doba života.

Žene više ne čekaju da ih društvo “ponovno primijeti”, nego same sebe dovode u fokus.

I to ne kroz prikrivanje svojih godina, već kroz naglašavanje onoga što su godinama gradile: mudrosti, slojevitosti, stila, snage i slobode da kažu „ne“, ali i „da“ onome što ih istinski veseli.

Identitet izvan reproduktivne i estetske funkcije

Kultura je godinama učila žene kako njihova vrijednost leži u mladosti, ljepoti i poželjnosti. Sve to ima svoj rok trajanja. No zrelost nosi novu vrstu vrijednosti, onu koju žene definiraju same. U tridesetima možda još brinu što drugi misle. U četrdesetima im to postaje dosadno.

U pedesetima – zaboravljaju da je to ikada bilo važno.

I tu se događa prava revolucija. One više ne pristaju na narativ nevidljivosti, već kreiraju vlastiti prostor: u poduzetništvu, umjetnosti, politici, lifestyle sceni. I to čine s dozom humora, elegancije i unutarnje slobode koju mlade generacije tek trebaju steći.

Mediji i moda: Tko konačno pomiče granice?

Velike modne kuće i lifestyle brendovi, iako još uvijek često podložni ageizmu, počinju uviđati da žene 40+ nisu samo “mame” i “tete”. One su potrošačice, kreatorice trendova, liderice mišljenja. Glumice poput Julianne Moore, Andie MacDowell i Cate Blanchett, kao i autorice poput Glennon Doyle, zrače karizmom koja dolazi iz zrelosti. A publika to prepoznaje.

Nevidljivost više nije opcija

Zrele žene nisu trend. One su temelj društva koji se predugo ignorirao. Njihova vidljivost danas nije slučajna, već posljedica njihove dosljedne borbe, unutarnje jasnoće i želje za pravednijim svijetom. Ne traže odobravanje, traže ravnopravan pogled. I što je najbolje – sve više ih ga i dobiva.

Vidi sve