Portret Gaby Aghion: Od boemskog života do osnutka vlastite modne kuće Chloé i otkrića Karla Lagerfelda

Htjela je da moda bude dostupnija svima

Gaby Aghion marie claire hrvatska osnivačica brenda Chloe
FOTO: Launchmetrics, SCREENSHOT: @thejewishmuseum
Piše Iva Matić
objavljeno 21/06/2025 u 12:00

Gaby Aghion, rođena kao Gabrielle Hanoka prije 104 godine u Aleksandriji, odnosno 1921., u židovskoj liberalnoj i obrazovanoj obitelji, odrastala je u francuskoj kulturi koja je tada bila sveprisutna u Egiptu.

Ljubav prema modi od malih nogu

Svojim je radom napravila svojevrsni zaokret po pitanju ženske mode, a ljubav prema njoj joj je prenijela majka, također velika zaljubljenica u modu. Parižanke i francuski modni časopisi Gaby su bili inspiracija u radu, a cijelu je priču započela radeći iz vlastitog doma. Za nju govore da je bila 20-ak godina ispred svog vremena, a godinu prije njene smrti, u prosincu 2013., primila je odlikovanje Legije časti.

Moram raditi… nije dovoljno pojesti ručak

U dobi od 24 godine seli u Pariz sa suprugom Raymondom Aghionom, u kojem žive poprilično boemski cirkulirajući u umjetničkim i intelektualnim krugovima, te družeći se s Picassom, Eluardom i Durrellom. Također, u njihovom društvu često su bili Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir. Raymond je osnovao i poznatu parišku Galerie Aghion koja je bila vrlo istaknuta i važna za umjetnike tijekom sredine 20. stoljeća.

Sedam godina nakon selidbe, 1952. godine, Gaby osniva Chloé (navodno je suprugu rekla: Moram raditi… nije dovoljno pojesti ručak), marku luksuzne, ali dostupnije mode tzv. prêt-à-porter, sa suradnikom Jacquesom Lenoirom. Sve je počelo izradom ljetnih haljina napravljenih od kvalitetnog pamuka koji se koristi u couture modi.

Ova je modna kuća uzdigla i Karla Lagerfelda, koji je proveo 18 godina radeći za nju, od 60-ih do ranih 80-ih godina prošlog stoljeća.

Modni znalci kažu da ga je Gaby potaknula da se odmakne od formalnog svijeta mode u onaj prozračniji, lakši, ali i brži. Njezin stilski potpis bio je išaran pastelnim bojama, organskim materijalom i fluidnim siluetama.

modna kolekcija Chloe marie claire hrvatska priča o Gaby Aghion
FOTO: LaunchmetricsModna revija brenda Chloe za jesen 2025.

Moda svježa kao salata

Moto Chloé je bio: Moda svježa kao salata uz slobodu pokreta, s posebnim simpatijama prema retro vibeu, art decou, krojevima, detaljima, kao i radu u tišini. Stella McCartney je također bila dio ovog tima, u koji je unijela mladenački i rock’n’roll duh.

Aghion je na dodjeli Legije časti izjavila kako je u svom radu imala puno izražavanja uvjerenja i hrabrosti te da je uvijek govorila ono što je i mislila. Do kraja svog života bila je izuzetno vezana uz Chloé, religiozno pohodeći modne revije i surađujući s novim vlasnicima.

Ono što je definitivno ostavila iza sebe je dostupnost visoke mode široj publici jer njeno je mišljenje bilo da moda ne smije biti privilegija.

U njezinu čast, u Židovskom se muzeju u New Yorku od listopada 2023. do veljače 2024. mogla pogledati izložba Mood of the Moment: Gaby Aghion and the House of Chloé. Ovom se izložbom predstavio Gabyn doprinos oslobađanju ženske mode i razbijanju krutih pravila tadašnjeg odijevanja. Prikazano je više od 150 odjevnih predmeta, dotad neprikazane skice i dokumenti iz poslovanja brenda, kao i 50 verzija popularne Chloé bluze.

Jedan od njihovih najpoznatijih i najomiljenijih proizvoda zasigurno je i parfem Chloé, koji se prvi put pojavio na tržištu 1975. godine, napravljen uz kreativno vodstvo Lagerfelda. Najpopularniji od svih lansiranih parfema je onaj iz 2008. godine, Chloé Eau de Parfum, koji ima prepoznatljiv cvjetno-puderast miris božura, ruže, magnolije, ličija, đurđice, cedra i jantara.

Vidi sve