Daniel Ackermann: Kako će poslovi izgledati za 5-10 godina i kako se prilagoditi i opstati?

Ovu bitnu temu za "Marie Claire Hrvatska" komentira Daniel Ackermann, CEO Luppe i Degordiana i suosnivač HR. Weekenda

Daniel Ackermann poslovi budućnosti Marie Claire hrvatska prvi broj
FOTO: Dora Šarić
Piše Dina Plevnik
objavljeno 16/07/2025 u 15:33

Hoće li nas doista zamijeniti roboti? U koje se vještine isplati uložiti vrijeme? Koji fakultet upisati? U vremenima koja nikad nisu bila toliko neočekivana, poznati hrvatski IT poduzetnik Daniel Ackermann za magazin Marie Claire Hrvatska predviđa budućnost.

Kakva su Vaša predviđanja, kako će izgledati poslovi za 5-10 godina?

Daniel: Poslovi će u sljedećih 5-10 godina biti značajno više automatizirani, fleksibilni i hibridni. Sve što je ponovljivo ili analitički predvidivo preuzet će algoritmi i AI alati, dok će ljudi biti fokusirani na kreativnost, empatiju i strateško donošenje odluka. Granice između industrija će se smanjivati pa će tako, primjerice, marketing, tehnologija, ljudski resursi i dizajn biti bliži i dostupniji.

Koja će se zanimanja najviše tražiti i u što zapravo vrijedi utrošiti vrijeme u smislu učenja novih vještina pa čak i prekvalifikacije?

Daniel: S jedne strane, sve vezano uz tehnologiju će ostati izuzetno važno: programiranje, podaci, AI i automatizacija. S druge strane, važnost dobivaju područja iz društvenih i kreativnih disciplina: ekonomija, psihologija, poduzetništvo, dizajn i kreativno razmišljanje. Najvrjedniji će biti spoj ta dva segmenta.

Bez obzira na već evidentne promjene u svijetu poslovanja, čini se da mnogi smatraju kako je razgovor o adaptaciji bolje izbjegavati i pričekati razvoj događaja. Kaskaju li Hrvati za trendovima u poslovnom svijetu i je li nam potrebno hitno “buđenje”?

Daniel: AI je najveća revolucija još od pojave interneta. Cijeli svijet već se značajno promijenio, a promjene će postajati sve intenzivnije. Nisam toliko uočio jaz između Hrvatske i ostatka zapadnog svijeta, no primijetio sam velik jaz između ljudi koji aktivno prihvaćaju AI i onih koji ga iz bilo kojeg razloga izbjegavaju. Što više vrijeme prolazi, ta će razlika biti sve izraženija, a oni koji ne koriste AI riskiraju da sve više zaostaju. Zato je ovo tema o kojoj treba govoriti glasno jer nam hitno treba jedno kolektivno “buđenje”.

Svijet AI-a je stigao i za mnoge je vrlo zastrašujuć, što je razumljivo. Ipak, kako sve možemo umjetnu inteligenciju iskoristiti u svoju korist, za osobni i poslovni napredak?

Daniel: AI nije prijetnja, nego alat. Onaj tko ovlada korištenjem AI-ja jednostavno će biti učinkovitiji i uspješniji, i u poslovnom i u privatnom svijetu. ChatGPT alat je odličan univerzalan alat i jako dobra početna točka za sve. No često su drugi alati još bolji za specifične svrhe. Koji alat odabrati, sam ChatGPT može pomoći.

“Ono što smatram važnim jest razvijanje kulture, u društvu i unutar kompanija, koja aktivno prihvaća AI, novitete i promjene. Na taj način možemo što prije prigrliti sve prednosti koje AI donosi i istovremeno se naučiti nositi s izazovima.”

Koji su najveći trendovi digitalnog poslovanja u 2025. godini?

Daniel: Zajednički nazivnik svih digitalnih trendova jest AI, omogućujući organizacijama dodatnu digitalizaciju s ciljem veće učinkovitosti, veće vrijednosti i boljeg iskustva, bilo prema klijentima ili zaposlenima. Otključao je cijeli jedan novi svijet ideja i potencijala u kojem upravo sada nastaju mnoge uspješne tvrtke i poslovni modeli.

Daniel Ackermann poslovi budućnosti Marie Claire hrvatska prvi broj

Moramo se dotaknuti i kontroverznog zanimanja influencera, mnogi od njih danas zarađuju i po nekoliko prosječnih plaća. Kakva su Vaša predviđanja za tu branšu, jesu li influenceri pioniri novih digitalnih zanimanja ili izgubljena generacija u slučaju naglog nestanka društvenih mreža?

Daniel: Društvene mreže neće nestati, eventualno će se mijenjati i napredovati. Influenceri su jako dobar medij koji može na kvalitetan način prenijeti poruku dobro odabranoj publici. Imaju veliku snagu te iz tog dolaze velika primanja i prestiž. Ipak, često su vrlo mladi i neiskusni pa trebaju biti oprezni da ih taj uspjeh ne ponese.

Ono što je sigurno je to da je konkurencija sve veća, a uz to su i sve veća očekivanja. Upravo je zato danas važnije nego ikad izgraditi čvrstu zajednicu, ostati autentičan i stvarati kvalitetan sadržaj.

Generacija Z prva je koja odbija raditi na način na koji su radile sve generacije do sada. Mladi ne žele raditi od 09:00 do 17:00, imati šefa koji im “visi nad glavom”, određeni broj dana godišnjeg odmora niti dolaziti u ured, pa otvaraju svoje obrte i kroje svoje radne sate. Jesu li, po Vašem mišljenu, zahvaljujući digitalnom razvoju postigli ono o čemu su svi do sada sanjali ili slijedi neminovan krah kad na red stignu obitelj, nekretnine i neočekivana događanja koja stižu sa starenjem?

Daniel: Generacija Z prva je koja je počela postavljati pitanja, tražiti smisao, preispitivati odluke i tražiti nešto više. Vjerujem da su mnoge prethodne generacije o takvoj poziciji mogle samo sanjati. To je predivan razvoj, ali je potreban i oprez. Ne smiju zaboraviti na odgovornost, trud i vrijednost koju daju. Tek kad se ta dva svijeta spoje, mogu nastati najbolji rezultati.

Opći dojam je da se putem interneta danas može surađivati s cijelim svijetom te bez puno muke zaraditi dosta novaca. Je li i takav način zarađivanja ipak rezerviran za najspretnije ili bi i Hrvati trebali uskočiti na taj vlak opcija koje donosi svijet današnjice (infiliate marketing, drop-shipping, kriptovalute i ostalo)?

Daniel: Internet je stvorio najpravednije tržište u povijesti. Pristup je globalan, a ulazna barijera niska. No isto takvo tržište stvoreno je ne samo za nas već i za cijeli svijet. Lako je krenuti, ali uspjeha preko noći nema. Potreban je izuzetan trud, energija i disciplina, no uspjeh nosi još više mogućnosti.

Dosta se govori i o jezicima budućnosti. Koje se strane jezike po Vašem mišljenju trenutačno isplati učiti?

Daniel: U našem dijelu svijeta izuzetan engleski postao je nezaobilazan. No važno je imati na umu da zapadni svijet, koji teži engleskom, čini samo jedan dio globalne slike. Postoje cijeli svjetovi u kojima engleski neće postići puno, dok će, primjerice, mandarinski, hindi ili španjolski imati znatno veću moć. S obzirom na to da će većina ljudi govoriti barem jedan ili dva strana jezika, predložio bih engleski kao prvi izbor, ali ne površno, već izvrsno, i u govoru i u pismu. Kao drugi jezik predložio bih španjolski, jedan od glavnih jezika svijeta.

Vaša tvrtka bavi se i analiziranjem zadovoljstva zaposlenika. Što zapravo poslodavac treba napraviti da bi privukao i zadržao zaposlenike u 2025. godini?

Daniel: Globalna situacija s talentima značajno se promijenila. Nezaposlenost je niža nego ikad i očekuje se da će tako i ostati. To je odlična vijest koja tjera kompanije na to da radna mjesta učine znatno boljima nego prije. U takvom okruženju, kompanije moraju ulagati izuzetnu energiju u svoje zaposlenike, bilo kroz zadovoljstvo, angažiranost ili razvoj. Analiza zadovoljstva zaposlenika prvi je korak, temelj za kreiranje modernog radnog mjesta.

Poslodavac više nije “šef”, već partner, a radno mjesto mora se modernizirati i prilagoditi novim očekivanjima.

Žene su, moramo priznati, i dalje ugrožena vrsta kad je karijera u pitanju. U mnogim tvrtkama i dalje su slabije plaćene, poslodavci si dozvoljavaju razna pitanja na razgovorima za posao, a kad žena ode na porodiljni ili bolovanje zbog djece, u mnogim je slučajevima pokušavaju “istisnuti iz tvrtke”. Ima li, prema vašem mišljenju, nade za pravednije odnose u budućnosti?

Daniel: Ima nade za pravednije odnose, ali samo ako ih sami aktivno stvaramo. Jednake plaće, podrška majčinstvu, edukacija menadžera i jasno sankcioniranje diskriminacije moraju postati standard, a ne privilegija. Problem nisu žene, problem su sustavi i predrasude. Ako uistinu želimo konkurentno društvo, moramo ga graditi uključivo.

Koja je Vaša preporuka svima koji se žele prilagoditi aktualnom svijetu poslovanja te se pokušati pripremiti za budućnost?

Daniel: Danas je, više nego ikad, važan mindset. Budite znatiželjni i otvoreni. Učite, isprobavajte i testirajte. Ostanite povezani s ljudima. I najvažnije, investirajte u sebe više nego ikad. Tehnologija će se mijenjati, tržišta će oscilirati, ali taj mindset će ostati najvrjednija valuta budućnosti.

 

Vidi sve