Zašto je “cringe” nova estetika Gen Z generacije?

Kad neugoda postaje identitet

cringe estetika marie claire hrvatska
FOTO: launchmetrics
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 10/10/2025 u 09:00

Dok su prijašnje generacije modne pogreške pokušavale prikriti, Gen Z ih s ponosom nosi i objavljuje u full HD-u. Ironično, u svijetu gdje je sve filtrirano, oni najviše vjeruju onome što je nefiltrirano, sirovo, čak i pomalo neugodno za gledati. U tom kontekstu, “cringe” više nije poruga, nego kompas autentičnosti.

Sve ono što je nekoć bilo označeno kao modna, društvena ili estetska “sramota”, sada se reinterpretira kao statement, kao otpor prema savršenstvu i pritisnutim estetskim normama.

Zaboravite savršeno usklađene outfite, sređene Instagram profile i modne “pravopisne” norme. Gen Z koristi cringe kao alat za razgradnju ideje da moraju izgledati ili ponašati se savršeno. Jer znaju da to ionako nije moguće, a još manje istinito.

cringe estetika marie claire hrvatskaFOTO: Launchmetrics

Psihologija cringe estetike: Zašto se više ne boje sramote

U pop kulturi, pojam cringe označava sve ono što izaziva nelagodu. Bilo zbog neukusa, pretjerane emocionalnosti ili jednostavno “nezgrapnosti”. No Gen Z u toj neugodi vidi prostor slobode. Oni odrastaju u svijetu prepunom performativa, gdje se gotovo sve, od prijateljstva do karijere, odvija pred kamerama.

Zato su autentičnost i ranjivost postali valuta, a cringe estetika način da se pokaže kako ne igraju igru savršenstva.

U psihološkom smislu, to je svojevrsni mehanizam obrane i samoprihvaćanja. Ako mogu unaprijed ismijati same sebe, nitko drugi to ne može učiniti za njih. To je istovremeno i obrana i oslobađanje. Priznati sramotu znači razoružati je i pretvoriti je u osobni stil.

cringe estetika marie claire hrvatskaFOTO: Launchmetrics

Moda koja se ne trudi biti “lijepa”

Ako su 2010-e bile desetljeće estetizirane normcore jednostavnosti, onda su 2020-e era dekonstrukcije svega što je dotad bilo “ispravno”. U modnom smislu, cringe estetika uključuje apsurdne kombinacije boja, neusklađene modne ere, “ružne” cipele, funky šminku, meme torbice i nostalgiju za ranim 2000-ima.

Ali ne onu stiliziranu, nego onu neugodno stvarnu.

Birkenstock natikače s čarapama? Crocs s bedževima? Majica s animiranim likovima i promašenom porukom? Sve su to elementi koje Gen Z ne nosi iz šale, nego iz prkosa. Time ruše ideju da moda mora biti estetski ugodna da bi bila valjana. Umjesto da impresioniraju, oni provociraju. Umjesto da se prikazuju kao “cool”, oni pokazuju kako im nije ni najmanje stalo. A to ih, paradoksalno, čini najzanimljivijima.

Cringe kao strategija preživljavanja na internetu

Na društvenim mrežama, pogotovo TikToku, cringe je postao alat za razlikovanje autentičnih od lažnih. Gen Z zna da je internet pun “highlight reelova”, pa umjesto da se natječu u savršenstvu, oni ga sabotiraju vlastitim “sramotnim” sadržajem. Plesovima koji nisu sinkronizirani, pričama bez filtera, modnim pokušajima koji izgledaju kao da ih je smislio AI bez ukusa. I upravo zato – prate ih milijuni.

U digitalnom dobu, cringe nije gubitak stila, nego gubitak straha. Straha od odbacivanja, ismijavanja, neuspjeha. Ako je sve sadržaj, onda čak i sram može postati viralni format.

cringe estetika marie claire hrvatskaFOTO: Launchmetrics

Granica između samoironije i samoponiženja

Naravno, nije sve tako jednostavno. Postoji tanka linija između osnažujuće samoironije i destruktivnog samoponižavanja. Kad se “biti cringe” pretvori u normu, može stvoriti pritisak da se autentičnost inscenira, paradoks koji se već sada pojavljuje među influencerima koji planiraju “spontane” trenutke neugodnosti.

No unatoč riziku, u srži ove pojave ipak je želja za iskrenošću. Gen Z nas podsjeća da stil nije samo odjeća koju nosimo, nego i stav s kojim nosimo vlastitu nesavršenost.

Cringe kao najhrabriji oblik autentičnosti

Ono što je nekoć bilo sinonim za društvenu smrt danas je znak najdublje slobode. Gen Z ne rebrendira sramotu zato što želi biti u centru pažnje, već zato što zna da je sram često društveni alat kontrole. Ukloniti ga znači vratiti si moć. A ako to uključuje kombiniranje plastične Barbie torbice s tatinim šlapama iz 1997. – tim bolje.Možda njihovi outfiti izgledaju kao estetski kaos, ali iza tog “nereda” stoji jasna poruka: bolje biti cringe nego fejk.

Mario Mandarić iznenadio priznajem: “Sve se manje vidim u kuhinji…”

U kampanji za novu Xiaomi 15T seriju, čiji je slogan “Detalji koji čine razliku”, a koja donosi prvi 5× periskopski telefoto zoom u T seriji, pojavio se Mario Mandarić, jedan od najpoznatijih chefova domaće scene. Njegova predanost detaljima kojima u kuhinji stvara vrhunska jela, savršeno oslikava filozofiju Xiaomi 15T Pro serije jer su upravo detalji ti koji oblikuju iskustva za pamćenje

Vidi sve