Tko danas ima “modni autoritet”? Erozija modnih urednika u doba TikToka
Kad su urednici bili bogovi stila, a njihova riječ zakon - ta su vremena, izgleda, prošla

Ne tako davno, moda je bila svetinja koju su čuvali odabrani modni autoriteti. Imena poput Diane Vreeland, Grace Mirabelle, France Sozzani ili Anne Wintour nisu bila tek urednička. Ona su bila gotovo božanska. Njihove odluke oblikovale su modne kalendare, lansirale karijere dizajnera i uvodile komade u vječnost. Ako je neka haljina osvanula na stranicama Voguea, to je bio ekvivalent viteškoj tituli.
Modni urednici nisu samo odlučivali što je u trendu, oni su stvarali kontekst u kojem taj trend postoji.
Ta su vremena podrazumijevala elitizam, ali i jasnoću. Postojao je autoritet. Postojao je glas. I svi smo znali gdje se on nalazi: u redakcijama s pogledom na avenije, okružen moodboardima, “sample” komadima i savršenim cappuccinom. No s pojavom društvenih mreža, ta se hijerarhija počela drastično mijenjati. A onda je došao TikTok i sve je eksplodiralo.
Je li modni autoritet trenutno nepoznati pojam?
Društvene mreže i moda: kad svatko postane urednik vlastitog stila
Instagram je započeo revoluciju. Pinterest je vizualno demokratizirao estetiku. Ali TikTok je, po mnogima, razorio ideju modnog autoriteta kakvu smo do tad poznavali. Danas video od 15 sekundi koji prikazuje “7 outfita za jesen” može imati veći utjecaj na prodaju, percepciju i trend od sezonskog editorijala iz tradicionalnog magazina. Stilistice koje se oblače u second-hand komade u kupaonici svoje studentske sobe diktiraju estetiku generaciji Z više nego bilo koja strana modna kuća.
A algoritam? On ne poznaje titule ni staž, samo engagement.
Naravno, to ne znači da je kvaliteta nestala, ali je svakako premještena. Pravo pitanje nije više “Tko zna najviše?”, već “Tko to zna najbolje ispričati u 30 sekundi, uz dobar sound i estetski lijep kadar?”. Urednički autoritet izgubio je svoj sveznajući status, jer sada konkurira tisućama drugih “glasova” koji, iako nemaju uredničku funkciju, itekako imaju publiku. A publika je, ruku na srce, nova valuta.

Moda bez posrednika: demokracija ili kaos?
U teoriji, ova digitalna demokratizacija trebala je stvoriti otvoreniju i inkluzivniju modnu industriju. I djelomično jest. Raznolike figure koje su donedavno bile ignorirane sada imaju prostor za izražavanje. No, istodobno, izgubili smo filtere, kontekst i urednički kuratorij koji je znao objasniti zašto je nešto relevantno, a ne samo da je viralno.
Današnji modni narativ ponekad više podsjeća na buvljak algoritamskih hitova nego na zaokruženu priču.
Kolekcije se analiziraju kroz prizmu “haulova”, “dupes” videa i estetskih tagova poput “clean girl” ili “mob wife”. Pitanje više nije “što su modni urednici odabrali za ovu sezonu”, nego “što je danas na TikToku iskočilo iz For You Pagea”. Moda se konzumira brže nego ikad, često bez razumijevanja porijekla, značenja ili ideološkog sloja.
Postoji li još modni autoritet i tko ga danas uopće treba?
U vrijeme kada modni autoritet više nije centraliziran, već fragmentiran u stotine mikroglasova, može se činiti da je urednički glas izgubio smisao. No nije sve tako crno. Urednici i dalje postoje, pišu, kreiraju i selektiraju, samo što više nisu jedini. Njihova uloga se promijenila, od monolita do medijatora. Umjesto da diktiraju, oni sada interpretiraju.
Umjesto da vladaju, oni vode dijalog.
Urednici poput Gabrielle Karefa-Johnson (Vogue), Edwarda Enninfula (do nedavno britanski Vogue), ali i kritičara poput Vanesse Friedman (The New York Times) danas djeluju kao most između starog svijeta mode i nove TikTok generacije. I iako ne vladaju više apsolutno, još uvijek imaju moć dati smisao gomili vizualnih podražaja koji nas svakodnevno zasipaju.
pročitajte još
Moda bez središta, ali s puno pulsa
Erozija autoriteta nije nužno kraj jednog svijeta, već početak novog. Onog u kojem moda više ne dolazi iz jednog izvora, već iz mnoštva. Nekad inspirativnih, nekad zamornih, ali svakako živih. Svijet mode danas je manje diktatura, a više kolaborativna platforma.
A upravo u toj polifoniji, koliko god bila kaotična, možda leži istinski duh suvremene mode.
TikTok je možda “ugasio” ideju da netko treba imati zadnju riječ, ali nas je podsjetio da svi imamo glas. Ostaje samo pitanje: tko će od svih tih glasova biti dovoljno dosljedan, educiran i inspirativan da iznova zasluži, ne lajk, već povjerenje?