Ružičasta boja kroz povijest i pop kulturu: od aristokracije do Barbiecore ere
Od dvorskih salona 18. stoljeća do Barbiecore estetike i queer otpora – ružičasta boja prošla je nevjerojatnu transformaciju kroz povijest, modu i društvene pokrete
U svijetu gdje se značenje boja mijenja gotovo jednako brzo kao modni trendovi na društvenim mrežama, ružičasta boja ostaje vječna enigma. Jedna je od rijetkih boja koja se uporno opire jednostavnim definicijama. Nježno pastelna i istovremeno oštra, nevina i provokativna, ružičasta je boja koja je prošla kroz dramatičnu povijesnu i simboličku transformaciju. Danas blush pink vlada modnim pistama, ali da bismo razumjeli zašto, moramo se vratiti unatrag, puno dalje od Instagrama, Barbie i Marilyn Monroe, sve do samih temelja europske kulture.
Ružičasta boja u povijesti – aristokratski luksuz i rodna neutralnost
U antičkom Rimu i Grčkoj, boje nisu imale strogo rodnu konotaciju. Ružičasta kao nijansa nije ni postojala u jeziku kakvog danas poznajemo. Pigmenti su bili ograničeni, a vizualna kultura drukčije strukturirana. Međutim, već u renesansi i naročito tijekom 18. stoljeća, pastelne nijanse, uključujući ružičastu, postaju simbol raskoši, ukusa i privilegije. I muškarci i žene iz viših društvenih slojeva, osobito u Francuskoj, odijevali su se u bogato ukrašene odjevne komade u nijansama ruže, lososa i breskve.
François Boucher i ostali dvorski slikari bilježili su na svojim djelima ružičastu na svilenim korzetima, jastucima i tapiserijama, a sama boja bila je povezana s nježnošću, mladošću, ali i dekadencijom
U doba vladavine Luja XV., ružičasta je bila izraz luksuza i rafiniranog ukusa, a nosili su je i muškarci na dvoru, bez ikakvog osjećaja da ona “pripada” ženama. Zanimljivo je da su upravo u tom razdoblju nastale prve specijalizirane nijanse ružičaste boje; primjerice “Rose Pompadour”, nazvana po slavnoj miljenici kralja, markizi de Pompadour.
Promjena paradigme – viktorijansko doba i rodna podjela boja
Tek s viktorijanskim dobom, u 19. stoljeću, počinje se oblikovati suvremena percepcija ružičaste kao “ženske” boje. Pojavljuje se industrijska proizvodnja dječje odjeće, a društvo počinje sistematizirati boje prema spolu: ružičasta se dodjeljuje djevojčicama kao nježna, romantična, “prirodno ženska”, dok se plava veže za dječake jer se doživljava ozbiljnijom i stabilnijom.
Ironično, u ranim katalozima iz 1920-ih ružičasta se preporučivala i za dječake jer se smatrala snažnijom verzijom crvene, dok je plava bila nježna i prikladna za djevojčice. No, nakon Drugog svjetskog rata, s porastom konzumerizma i specijaliziranih tržišta za djecu, ružičasta postaje standardno obilježje ženske robe. Kultura “rođenja i poklona” dodatno cementira ovaj rodni binarizam, ružičasta postaje gotovo neizbježna za sve što je namijenjeno djevojčicama.
Ružičasta kao simbol ženstvenosti, ali i otpora
U 20. stoljeću, ružičasta je doživjela brojne preporode. Marilyn Monroe pretvorila ju je u seksepilni spektakl u sceni s ružičastom satenskom haljinom iz filma “Muškarci više vole plavuše”, čime je učvrstila vezu između ružičaste, glamura i ženstvenosti. Jackie Kennedy nosila ju je u elegantnim kostimima, dok su modni dizajneri poput Cristóbala Balenciage i Else Schiaparelli ružičastoj dali couture tretman.
No možda je najvažniji trenutak došao s feminističkim pokretima koji su odlučili ponovno prigrliti ružičastu, ali ne kao znak podložnosti, već kao subverzivni simbol oslobođenja
Aktivistkinje trećeg vala feminizma koristile su ružičastu u svojim kampanjama kao sarkastičnu poruku – da žene mogu biti i nježne i moćne, istovremeno. To je boja koja je postala metafora dvostrukosti identiteta, mjesto gdje se moć i nježnost susreću.
PROFIMEDIAJakna iz filma “Grease” koju su nosile djevojke iz klike Pink Ladies
Ružičasta i queer kultura – boja otpora i identiteta
Važno je istaknuti i ulogu ružičaste u LGBTQ+ povijesti. Tijekom Drugog svjetskog rata, nacistički režim koristio je ružičasti trokut za označavanje homoseksualaca u koncentracijskim logorima. Taj je simbol kasnije preuzet i reinterpretiran od strane queer zajednice kao znak ponosa i sjećanja. Od 1980-ih nadalje, ružičasta postaje boja otpora, protesta i solidarnosti.
U suvremenoj kulturi, ružičasta je česta u queer vizualima, umjetnosti, modi i kampanjama, od ružičastih pista do balova u Vogue estetici. Njezin simbolički kapital nadilazi stil: ona nosi povijest borbe, boli, ali i slavljenja identiteta.
PROFIMEDIA
Modna renesansa – blush pink i povratak sofisticirane ružičaste
Danas, ružičasta se vraća na velika vrata, ali u sofisticiranijem obliku. Blush pink nijansa dominira kolekcijama najvećih modnih kuća i u 2025. godini ponovno se promatra kao simbol suzdržanog luksuza i elegancije. Ta nježna, suptilna nijansa ružičaste ulazi u kategoriju tzv. power neutral boja. Boja koje govore tiho, ali nose snažnu poruku stila, samopouzdanja i individualnosti.
PROFIMEDIAGwyneth Paltrow Oscara za najbolju glumicu osvojila je 1999. godine u haljini s potpisom <em>Ralph Lauren</em>
Dizajneri su u 2025. istaknuli ružičastu boju na pistama
Osim Valentina, koji je ružičastu već godinama učinio svojim zaštitnim znakom (posebno kroz poznatu nijansu “Valentino Pink PP”), i ove su sezone brojni drugi dizajneri i modne kuće prigrlili ovu boju u kolekcijama za proljeće/ljeto i jesen/zimu 2025., svatko na svoj autentičan način.
Jacquemus je, vješto balansirajući između provansalske romantike i urbane mladenačke provokacije, predstavio komade u blush pink nijansama i pokazao kako je ružičasta kod njega sinonim za bezbrižnost i zavodljivu nostalgiju ljeta.
Modna kuća Balmain je kroz kolekciju inspiriranu retro futurizmom prikazala ružičastu u metalik varijantama, gotovo poput oklopa, dokaz kako ova boja ne mora uvijek biti meka ili ženstvena, već i snažna i grafička.
Prada je spojila blush pink s tamnim sivo-zelenim nijansama, stvarajući suptilne kontraste u minimalističkim siluetama koje su odisale intelektualnom sofisticiranošću. Ružičasta ovdje nije igrala glavnu ulogu, već strateški naglašavala ključne elemente dizajna.
PROFIMEDIAZaštitna boja Elle Woods u filmovima “Plavuša s Harvarda” je ružičasta
Ružičasta kao kulturološki fenomen
Ružičasta nikad nije bila samo estetski izbor. Ona je uvijek bila komentar, pozicija, priča. Bila je boja kraljeva i buntovnika, romantičnih heroini i punk ikona, majki i modnih urednica.
Danas, u vremenu kada identiteti više nisu binarni, kada stil nije samo površina već produžetak uvjerenja i karaktera, ružičasta se ponovno pokazuje kao najkompleksnija boja u spektru
Nema sumnje, ružičasta je preživjela sve: i povijest i predrasude. Možda upravo zato i jest toliko moćna. Jer svaki put kad je pokušamo svesti na nešto jednostavno, ona nas podsjeti na to koliko slojevita može biti.
PROFIMEDIAHaljina iz kolekcije za proljeće 2026. modne kuće <em>Balenciaga</em>
Djeci iz Osijeka, Zagreba, Bedekovčine, Ivanca, Karlovca, Pule, Rijeke i Splita iz Zaklade poručili su: "Snaga nije u tome da nikada ne padnemo, nego da svaki puta ustanemo. Vjerujte u sebe jer vaš put je jedinstven, možete promijeniti i sebe i svijet oko vas."
U predivnom prostoru TISTI cvjećarne u Ljubljani, Xiaomi je predstavio nove nosive uređaje iz Xiaomi 15T serije: pametni sat Xiaomi Watch S4 41 mm i Xiaomi OpenWear Stereo Pro bežične slušalice, uz kreativne radionice florista Žige Breskvar Tillera i majstora matche Iana Polaka Rožaca