Odjeća i društveni status: što nosimo kada ne želimo da nas netko procjenjuje?

O modnoj samokontroli, klasnim kodovima i psihologiji “nevidljive” odjeće u suvremenom društvu.

Odjeća, Marie Claire Hrvatska
Launchmetrics Spotlight
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 10/08/2025 u 10:00

Svi smo svjesni kako vizualni dojam često prethodi bilo kojoj riječi izgovorenoj na prvom sastanku, spoju, intervjuu ili ulici. Stoga pitanje odjeće nije samo estetsko. Ono je društveno, klasno, emocionalno i, nerijetko, taktičko. I dok se moda često prikazuje kao oružje samoprezentacije i izražavanja osobnosti, postoji jedna sasvim suprotna, ali jednako važna dimenzija: ona kada želimo – nestati. Ili barem ne ostaviti prepoznatljiv trag.

Pitanje “što nosimo kada ne želimo da nas itko procjenjuje” otvara cijeli svemir nijansi mode koja nije tu da impresionira, već da neutralizira.

Takva odjeća djeluje poput modne verzije tihe diplomacije. Bez oštrih boja, bez logotipova, bez potrebe da izazove bilo kakvu reakciju. Riječ je o estetskoj strategiji kojom svjesno izbjegavamo modne izjave. Umjesto toga, biramo komade koji brišu klasne oznake, modnu orijentaciju i potencijalnu kategorizaciju.

Psihologija odijevanja: kada moda i odjeća postanu štit

Psiholozi često ističu kako je odjeća oblik produženog ega. Nešto što biramo kako bismo oblikovali percepciju o sebi, ali i kako bismo se zaštitili. U trenucima nesigurnosti, emocionalnog pritiska ili jednostavne želje za anonimnošću, mnogi posežu za onim što nazivamo “uniformom nevidljivosti”. U tu kategoriju spadaju sivi hoodieji, klasične traperice, bezlične tenisice ili crni kaputi.

Dakle, komadi koji ne otkrivaju ništa, ali govore puno.

Zanimljivo je kako upravo ti odjevni predmeti često postaju estetski izbor onih koji ne žele da ih se prepoznaje po bogatstvu, društvenom statusu, pa čak ni po spolu. I dok su u prošlosti kraljevske obitelji i aristokracija nosile raskoš kao znak moći, današnji simbol moći sve češće postaje upravo odsustvo napadne odjeće. Uostalom, nije li i sam Steve Jobs nosio istu dolčevitu gotovo cijelo desetljeće?

Modni tihi luksuz: kad je najskuplje ono što izgleda najneutralnije

U novom valu estetike poznatom kao quiet luxury, prestiž se više ne mjeri logotipovima i prepoznatljivim dizajnom, već diskretnošću. Od The Row i Loro Piana do minimalističkih kolekcija Phoebe Philo, suvremena elita sve više bira odjeću koja ne otkriva cijenu, ali jasno signalizira status onima koji znaju čitati kodove.

To je vrhunski primjer društvene semiotike: sivo pletivo možda izgleda kao komad iz lanca brze mode, ali poznavatelji znaju kako je riječ o kašmiru izrađenom u talijanskoj manufakturi s višestoljetnom tradicijom. Ukratko, “nevidljiva” odjeća nije uvijek jeftina – često je, paradoksalno, upravo suprotno. Ona je izbor onih koji ne trebaju potvrdu, jer njihova pozicija govori sama za sebe.

Kad želimo biti samo prolaznici: sociološki aspekt “neodjevenosti”

Sociologija mode jasno pokazuje kako odjeća nije samo izraz identiteta, već i alat za izbjegavanje identifikacije. U gradovima, primjerice, često biramo “neupadljivu” odjeću kako bismo izbjegli neželjeni pogled, komentar, ili čak prosudbu.

Studije pokazuju da žene češće nego muškarci biraju odjevne predmete koji signaliziraju neutralnost upravo iz potrebe da se zaštite od procjenjivanja, bilo ono vezano uz izgled, društveni status ili seksualnost.

U tom smislu, komadi koji su funkcionalni, udobni i neprovokativni postaju sigurnosna zona. Nisu dosadni, nego promišljeni. Nisu modno inferiorni, već taktički superiorni.

Modni eskapizam: što nosimo kad želimo biti bilo gdje drugdje osim ovdje

Još jedna dimenzija “neprocjenjive” odjeće krije se u konceptu eskapizma. Kada smo iscrpljeni svakodnevicom, mnogi od nas biraju udobne, jednostavne komade. Ne zato što nas moda ne zanima, već zato što želimo pobjeći od potrebe da stalno nešto dokazujemo. Taj hoodie nije samo hoodie, on je znak da smo “off duty”. Taj oversized kaput nije slučajan, on je metaforični oklop koji nas štiti od svakodnevnih mikroprocjena.

Zanimljiv podatak dolazi iz svijeta rada: tijekom pandemije, kada su video pozivi zamijenili urede, broj narudžbi neutralnih, ali “sigurnih” komada (poput neutralnih džempera, bijelih majica i bež trenirki) porastao je za više od 300%. Kad više nismo morali glumiti da smo “u funkciji”, odjeća je postala ono što jest – zaštitna ljuska, a ne kostim za vanjski svijet.

Odjeća bez statusa kao znak kontrole

Možda najveći paradoks mode 21. stoljeća jest to što moda koja “ništa ne govori” zapravo govori najviše. U vremenu u kojem je sve postalo signal i sve se može interpretirati, pravo pitanje nije više “što odijevamo da se izrazimo”, već “što nosimo kada želimo zadržati privatnost, kontrolu i neutralnost?”.

I dok su neki modni izbori galama, drugi su tišina, ali u toj tišini krije se moć.

Kada ne želimo da nas itko procjenjuje, biramo neodređenost, jednostavnost, tihu eleganciju. Ne zato što se skrivamo, već zato što, barem na trenutak, biramo sami sebi biti modni urednici. Bez očekivanja, bez kategorizacije i bez potrebe da objašnjavamo bilo kome.

Vidi sve