Biobaza predstavila neodoljivu kozmetiku Adriatic Heritage Collection
Biobaza i BIPA predstavljaju petu jubilarnu Adriatic Heritage kolekciju
Otkrivamo kako je nastala prva bijela majica kratkih rukava
Bijela majica kratkih rukava. Ne postoji jednostavniji odjevni predmet – komad tkanine s dva rukava, bez ukrasa, boja, detalja. Ipak, ta ista, naizgled obična majica već desetljećima nosi auru nečega daleko većeg od svog pamuka. Simbol je subverzije, elegancije, radničke klase, glazbene scene, pa čak i političke poruke. Jednom nogom u Hollywoodu, drugom na ulicama Pariza ili Brooklyna, bijela majica kratkih rukava odavno je prestala biti samo osnova garderobe. Ona je izjava.
U eri u kojoj se moda često oslanja na maksimalizam, logotipe i eksplicitnost, bijela majica djeluje kao tihi otpor toj buci – besprijekorno jednostavna, ali uvijek efektna. No kako je došlo do toga da jedan vojni komad postane modna ikona? I zašto se baš bijela majica kratkih rukava, od svih mogućih odjevnih predmeta, uspjela transformirati iz funkcionalne uniforme u svevremenski stil?
Prva bijela majica kratkih rukava nastala je iz vrlo utilitarnog razloga: kao dio vojne opreme. Početkom 20. stoljeća, američka vojska tražila je laganu, praktičnu i lako perivu zamjenu za neudobne potkošulje koje su se dotad nosile ispod uniformi.
Tako je rođen takozvan “T-shirt” – naziv proizašao iz njezinog karakterističnog T-oblika. Bijela boja bila je jednostavan izbor: ekonomična, neutralna i laka za izbjeljivanje industrijskim pranjem
U Prvom svjetskom ratu ova je majica služila isključivo kao donje rublje. No nakon Drugog svjetskog rata, kad su se američki vojnici vraćali kući i nastavili nositi bijele majice i u civilnom životu, počeo se oblikovati novi modni jezik. T-majica više nije bila nevidljiva. Postala je simbol svakodnevice, udobnosti i, kako će se kasnije pokazati, suptilne muškosti.
Prava revolucija dogodila se pedesetih godina, kada su je dvojica filmskih antijunaka uzdigla do kulta. Marlon Brando u filmu “Tramvaj zvan čežnja” (1951.) i James Dean u “Buntovniku bez razloga” (1955.) od bijele majice napravili su provokaciju. U njihovim izvedbama, majica nije bila samo komad odjeće već produžetak karaktera: sirova, emotivna, seksualna.
Tadašnja američka publika bila je fascinirana. Ono što je još nedavno bilo “nepristojno za pokazati” postalo je predmet požude i simbol otpora društvenim pravilima. Bijela majica postala je modni pandan cigareti u kutu usana – znak da ste protiv sustava, ali s nevjerojatnim stilom.
Niti jedno desetljeće nakon toga nije prošlo, a da bijela majica preuzme novu ulogu. Sedamdesetih i 80-ih godina nosili su je pankeri i rokeri, često rasparanu, oslikanu, preinačenu u političku poruku.
Devedesetih je postala modni fetiš minimalizma, uz dizajnere poput Calvina Kleina, koji su je uparivali s trapericama i ništa više, baš ništa, osim možda Kate Moss ispod reflektora
U eri supermodela, bijela majica nije izgubila svoj značaj. Naprotiv, postala je dokaz kako ne morate nositi couture da biste izgledali moćno. Jedna fotografija Cindy Crawford iz 90-ih u bijeloj majici i trapericama vrijedi više od tisuću riječi. I nekoliko milijuna dolara u marketinškom kapitalu.
Danas je bijela majica kratkih rukava po svuda. Na modnim pistama, na ulicama, u editorijalima, na crvenim tepisima (kad žele poslati ležernu poruku), i naravno, u svakodnevici. Služi kao neutralna podloga za slojevito odijevanje, kao samostalan statement komad ili kao simbol odabira stila “manje je više”.
Zanimljivo, iako je riječ o komadu koji stoji svega nekoliko eura (ili nekoliko stotina, ako je s potpisom dizajnera), bijela majica postaje moćan alat osobnog izražavanja. Stilisti je vole jer se može kombinirati s apsolutno svime, a modni puristi jer u njoj vide ultimativan test osobnog stila.
Bijela majica kratkih rukava dokaz je kako najjednostavniji komadi često imaju najdugovječniji utjecaj. Njezina povijest nije vezana uz ekstravaganciju, već uz kontekst, osobnost i snagu jednostavnosti.
U doba kad moda ponekad postaje pretjerano teatralna, upravo nas bijela majica podsjeća na ono najvažnije: stil ne ovisi o cijeni, već o stavu
Bilo da ste u high street verziji, vintage varijanti ili skupocjenoj dizajnerskoj interpretaciji, bijela majica ostaje najmoćniji prazni list koji moda može ponuditi. A povijest joj daje ono što nijedna boja, kroj ili sezonski trend ne može: autentičnost.