Stvari koje ne biste trebali raditi u Uberu – prema riječima samih vozača
Vožnja Uberom može biti odlično iskustvo, ali ovo nikad nemojte raditi

Ubrzan tempo modernog života učinio je aplikacije za vožnju, poput Ubera, gotovo neizostavnim dijelom urbane svakodnevice. Bilo da kasnite na sastanak, izlazite s prijateljima ili jednostavno izbjegavate gnjavažu oko parkiranja, Uber je postao sinonim za praktičnost.
No u toj praktičnosti često zaboravljamo da je vožnja Uberom zapravo međuljudski kontakt
I to onaj u kojem bi osnovni bonton trebao igrati glavnu ulogu. Dok korisnici imaju svoja očekivanja, vozači, oni koji nas strpljivo voze kroz gradske gužve i noćne smjene, također imaju nešto za reći. A kad im se dâ prilika, rado podijele što im najviše smeta putem Reddita. I ne, nije riječ samo o bacanju mrvica po stražnjem sjedalu.
Zavirili smo u stvarna iskustva Uber vozača i složili vodič kroz ponašanja koja bi, u idealnom svijetu, svi putnici izbjegavali. Jer, u konačnici, dobra vožnja nije samo stvar tehnologije, ona je stvar međusobnog poštovanja.
Osnovni bonton u Uberu počinje pozdravom
Možda se čini banalno, ali najčešća pritužba koju vozači spominju jest potpuni izostanak osnovne pristojnosti. Kratak: “Dobar dan” ili barem klimanje glavom pri ulasku u vozilo može napraviti golemu razliku u tonu cijele vožnje. Vozači često ističu kako im je neugodno kad putnici uđu bez riječi, ponašajući se kao da su ušli u beživotnu kabinu lifta, a ne u automobil kojim upravlja stvarna osoba. S obzirom na to da se radi o usluzi u kojoj je osobni kontakt neizbježan, uljudan pozdrav nije luksuz, već minimum socijalne inteligencije.
Prava količina razgovora – ni previše ni premalo
Vozači Ubera često balansiraju između različitih vrsta putnika – od onih koji žele cijelu vožnju pretvoriti u talk show do onih koji su u potpunosti zatvoreni. Istina je da većina vozača voli kratak, prijateljski razgovor, no ono što ih iritira jest kad putnici forsiraju razgovor, ne uzimajući u obzir vozačev govor tijela ili ton. S druge strane, potpuna šutnja bez ikakvog priznanja da osoba na prednjem sjedalu postoji, također može djelovati nelagodno. Ključ? Kratki pozdrav, nekoliko ljubaznih rečenica, a zatim praćenje atmosfere. Jer, kao i u svakom društvenom kontaktu, prisutnost osnovne empatije čini čuda.
Grickalice, kava i ostaci “noćnog izlaska” u tuđem autu ipak nisu u redu
Iako Uber ne dolazi s pravilnikom koji zabranjuje unos hrane, vozači se često žale na putnike koji koriste vožnju kao pauzu za užinu. Posebno kad ta užina uključuje nešto masno, mrvičasto ili, još gore, tekuće. Vozači ističu kako nije riječ samo o riziku od prljanja već i o tome da mirisi hrane ostaju u automobilu i nakon što vi izađete. Još je osjetljivije pitanje ulaska u vozilo nakon izlaska, kad parfem, alkohol i noćne avanture ostavljaju trag koji vozač potom mora “prozračiti” prije iduće vožnje.
Neispravne adrese, pasivna agresija i nerealna očekivanja
Jedan od najčešćih uzroka frustracija s obje strane aplikacije jest komunikacija. Vozači često ističu da im putnici šalju neprecizne lokacije, pa se zatim ljute kad ih “ne mogu pronaći”. Dodatno, putnici koji imaju neprimjerene zahtjeve, poput zaustavljanja na više lokacija bez prethodnog dogovora ili žurnog stizanja na odredište usred prometnog kolapsa, često stvaraju napetosti. Uber je fleksibilna usluga, ali ne i čarobni tepih. Uvažavanje stvarnih okolnosti na cesti i jasna komunikacija osnovna su pravila ugodne vožnje.

Glazba po narudžbi? Da, ali uz dozvolu
Iako mnogi vozači rado slušaju glazbu, važno je zapamtiti da automobil nije vaša privatna dnevna soba. Naručivanje pjesama, zahtijevanje povećanja glasnoće ili mijenjanje radijskih stanica bez pitanja može se doživjeti kao nepristojno. Ako želite određenu atmosferu tijekom vožnje, bilo da je riječ o tišini ili određenom žanru glazbe, dovoljno je ljubazno pitati. U većini slučajeva, vozači će rado udovoljiti, ali pod uvjetom da se ne osjećaju kao DJ-i u vašem osobnom showu.
Ostavljanje ocjena – ono što kažete i što ne kažete
Na kraju svake vožnje, aplikacija nudi mogućnost ostavljanja ocjene. No mnogi vozači ističu kako bi voljeli da se putnici sjete koliko ocjene znače njihovom ukupnom rejtingu. Niska ocjena bez komentara može imati ozbiljne posljedice na njihove buduće prihode. Ako je nešto bilo loše, napišite konkretno što. Ako je bilo dobro, pokažite to ocjenom. Vozači Ubera nisu nevidljivi, a njihova se profesionalnost često temelji upravo na povratnim informacijama korisnika.
pročitajte još
Uber je više od vožnje, to je mala društvena interakcija
Vožnja Uberom nije samo tranzit od točke A do točke B već i mali trenutak u kojem se dva svijeta susreću. I koliko god bio kratak, taj trenutak ostavlja trag. Dobar putnik ne mora biti savršen, ali mora biti svjestan da je vozač ispred njega – čovjek. S obzirom na to da sve više živimo u digitalno posredovanim interakcijama, možda je baš Uber jedna od posljednjih prilika da vježbamo ono što zovemo urbanim bontonom.
Ako vam se sljedeći put učini da je sve već automatizirano, da aplikacija sve zna i da ne morate ni razmišljati, sjetite se da za upravljačem sjedi osoba. I da će vaš mali čin pažnje, pristojnosti ili zahvalnosti učiniti više od pet zvjezdica. Možda neće ubrzati vožnju, ali zasigurno će poboljšati dojam. I za vas, i za onoga tko vas vozi.