Na platou Gradec započela još jedna Baš Naš priča!
Prvim su danom organizatori ujedno i najavili ovo 25-dnevno događanje
One ne čekaju da se industrija promijeni, već je mijenjaju same
Iza svakog kultnog filma često stoji žena koja je sve pokrenula iz sjene. Reese Witherspoon pretvorila je svoj produkcijski studio Hello Sunshine u mini imperij ženskih priča. Shonda Rhimes (Shondaland) nije samo promijenila televiziju nego je redefinirala što znači biti žensko ime s autoritetom u Hollywoodu. Kathleen Kennedy vodi Lucasfilm i drži u rukama svemir koji uključuje Jedije, Sitha i milijarde dolara zarade. Žene producentice više nisu iznimka, nego su moćne sile koje stoje iza nekih od najvećih produkcija ikad.
U 2025. toj postavi možemo dodati još tri imena koja itekako zaslužuju našu pažnju. Bilo da grade mostove između umjetnosti i tehnologije, bore se za ravnopravnost iza kamere ili jednostavno znaju prepoznati dobru priču i pretočiti je u sjajan film, ove tri žene oblikuju budućnost filmske industrije.
Guneet Monga Kapoor možda vam je već poznato ime jer je 2023. godine postala prva Indijka koja je kući odnijela Oscara za kratki dokumentarni film “The Elephant Whisperers”. No ako mislite da se na tome zaustavila, razmislite ponovno.
Na ovogodišnjem Cannes Film Festivalu lansirala je Women in Film India (WIF India), inicijativu čiji je cilj osnažiti žene producentice kroz edukaciju, mentorstvo i međunarodne suradnje. WIF India odmah postavlja visoke standarde i već su tri mlade vizionarke izabrane kao nova nada indijske produkcije, čime je otvorena platforma koja bi mogla potpuno redefinirati položaj žena u azijskoj filmskoj industriji.
Poznata po projektima koji brišu granice između lokalnog i univerzalnog (“Lunchbox”, “Period. End of Sentence.”), Guneet ne bira projekte samo po komercijalnom potencijalu nego i po važnosti poruke koju šalju.
“Nije dovoljno samo stvarati filmove. Moramo stvarati sustav u kojem žene imaju moć donositi odluke”, izjavila je nedavno u intervjuu za India Times
Natashu Lyonne vjerojatno znate kao glumicu (“Russian Doll”, “Orange Is the New Black”), ali 2025. godine ona je jedna od najinovativnijih producentica u industriji, i to s misijom koja kombinira tehnologiju (AI), umjetnost i zaštitu kreativaca.
Njezina produkcijska kuća Asteria Studios opisuje se kao filmski i animacijski studio koji se temelji na vlastitom, kako Lyonne kaže, “etičkom” AI modelu. Cilj je ne zamijeniti ljude algoritmima, već umjetnicima dati alate i zaštitu u eri automatizacije. Umjesto crnih scenarija koje često čitamo o umjetnoj inteligenciji, Lyonne je krenula u suprotnom smjeru.
“Bilo je važno staviti umjetnike na prvo mjesto i pronaći način da se spriječi gubitak radnih mjesta”, objasnila je za američki Marie Claire.
“Pokušavamo postaviti granice, pa makar i malim koracima, u problemu koji zahvaća baš svaku industriju.”
Prvi projekt studija Uncanny Valley donosi priču o digitalnom identitetu, videoigrama i adolescenciji, a iza njega stoji tim iz snova- glumica i scenaristica Brit Marling, američki informatičar Jaron Lanier i Lyonne osobno. Ukratko, ako vas zanima kamo ide budućnost filma, Lyonne je već nekoliko koraka ispred.
Jennifer Lawrence već dugo nije samo “ona cura iz Hunger Gamesa”. Nakon osvajanja Oscara i desetljeća na holivudskoj A-listi, JLaw sve se više profilira kao ozbiljna, uspješna i strateška producentica.
Na ovogodišnjem Cannesu predstavila je film “Die, My Love”, adaptaciju romana Ariane Harwicz, u kojem ne samo da glumi nego i producira. Kritičari su već počeli govoriti o potencijalnim nagradama, a hvale i njezinu sposobnost spajanja sirove emocionalnosti s autorskim senzibilitetom.
Lawrence je 2018. pokrenula vlastitu produkcijsku kuću Excellent Cadaver s jasnom misijom: stvarati filmove s jakim ženskim likovima i temama koje ne podilaze holivudskim formulama.
Guneet Monga Kapoor, Natasha Lyonne i Jennifer Lawrence tri su vrlo različite žene, ali povezuje ih jedna stvar: ne čekaju da se industrija promijeni, one je mijenjaju same
Svaka na svoj način gradi novu viziju filma, otvara vrata drugima i pomiče granice onoga što znači biti producentica u 2025.
Svojim radom pridružuju se sve većem broju žena koje oblikuju filmsku industriju iznutra, s vizijom, hrabrošću i strašću. Njihovo vrijeme ne dolazi, one su već ovdje i itekako ih vrijedi pratiti.