Kako je globalizacija promijenila način na koji se odijevamo dok putujemo

U globaliziranom svijetu putovanja, odjeća više nije samo stvar praktičnosti nego postaje i izraz kulturne pismenosti, osobnog identiteta i globalnog stila

odijevanje za avion marie claire hrvatska
PROFIMEDIA
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 08/07/2025 u 10:00

U doba kad jedan Instagram story s aerodroma može poslužiti kao uvod u cijeli odmor ili kao modna izjava, pitanje što odjenuti dok putujemo nikada nije bilo složenije. Iako se činilo kako su putne kombinacije nekoć bile pitanje praktičnosti, danas one nose kompleksniju, globalno obojenu simboliku. Od zračnih luka do hotelskih lobija, način na koji se odijevamo dok putujemo postao je kulturološki fenomen, oblik neverbalne komunikacije, ali i direktna posljedica jednog šireg procesa – globalizacije.

Globalizacija je, među ostalim, iz temelja promijenila naš modni identitet, pa tako i njegovu najpokretljiviju varijantu, onu koju nosimo sa sobom dok prelazimo granice

Danas više nije dovoljno izgledati “dobro”, već i globalno pismeno. U doba internetske povezanosti, kulture se isprepliću u realnom vremenu, a modna pravila mijenjaju gotovo jednako brzo kao i boarding gate. Upravo ta dinamičnost, koju nam je donio globalizirani svijet, iznjedrila je novu filozofiju odijevanja u kontekstu putovanja. Filozofiju u kojoj stil više ne znači samo osobni ukus, već i sposobnost navigacije među različitim kodovima, kontekstima i očekivanjima.

Putovanje i moda: Nekoć funkcionalnost, danas globalna estetika

Nekadašnja logika putnog odijevanja bila je relativno jednostavna: udobno, slojevito, otporno na gužvu i zgužvanost. Pametni materijali, lagane tenisice i neizbježna torba preko ramena dominirali su garderobom svakog putnika koji je držao do praktičnosti. No, kako je svijet postajao sve pristupačniji, zahvaljujući low-cost letovima, društvenim mrežama i kulturi digitalnog nomadizma, tako se mijenjala i percepcija putovanja.

Više se ne radi samo o dolasku s točke A na točku B nego i o stilu kojim to činimo

Globalizacija je unijela estetiku koja nadilazi lokalne modne okvire. U suvremenom kontekstu, osoba koja putuje modno “pismeno” razumije kontekst Tokyja jednako kao i Pariza, zna da se u Dubaiju preferira suzdržana elegancija, a u Berlinu ležerna subverzivnost. Odjeća je postala kôd, suptilna referenca na mjesta koja posjećujemo, ali i ona koja nosimo u sebi. Upravo zato nije neobično vidjeti osobu s retro frizurom, japankama u skandinavskom dizajnu i vintage Levi’s jaknom kupljenom u Buenos Airesu. Dakako, sve to dok pije matchu u zračnoj luci u Istanbulu.

Globalni stil i lokalna osjetljivost – nova odgovornost putnika

S pojavom globalizirane mode, granice između kulturnih simbola postale su poroznije. No ta poroznost sa sobom nosi i određene odgovornosti. Danas, kad putujemo, više nije dovoljno biti trendi, potrebno je biti i kulturološki osviješten. Globalizacija je omogućila dostupnost različitih stilova, materijala i utjecaja, ali je istovremeno otvorila pitanje kulturne aproprijacije, prekomjernog konzumerizma i modnog prepisivanja bez razumijevanja konteksta.

U tom smislu, odijevanje tijekom putovanja postalo je i oblik diplomacije

Naše odjevne kombinacije više ne izražavaju samo osobni ukus već i razinu informiranosti, poštovanja i uključivosti. Pojaviti se u hramu u Tajlandu u crop topu i biciklističkim hlačicama više nije samo modni faux pas, to je i znak kulturne nepismenosti. S druge strane, odabir odjeće koja respektira lokalne običaje, a istovremeno zadržava osobni stil, pokazuje kako moda može biti most između kultura.

Uloga modnih brendova u globaliziranom stilu putovanja

Brendovi su brzo prepoznali ovaj pomak i počeli oblikovati kolekcije namijenjene upravo “modernim putnicima”. U ponudi se sve češće nalaze tzv. travel capsules, kolekcije koje kombiniraju funkcionalnost s estetikom, često uz elemente različitih kulturnih referenci. Materijali koji se ne gužvaju, multifunkcionalni krojevi, neutralne boje koje se lako uklapaju u različite stilove – sve to postaje standard modne ponude za one koji ne poznaju granice, ni geografski ni stilski.

Posebnu ulogu u ovom kontekstu igraju luksuzni brendovi koji su u globalizaciji prepoznali priliku za isticanje autentičnosti

Louis Vuitton, Hermès i Loewe već godinama istražuju kulturološke motive kroz svoje kolekcije, spajajući tradiciju i suvremenost u dizajnu koji je istovremeno lokalno ukorijenjen i globalno razumljiv. Taj balans između lokalnog nasljeđa i univerzalne elegancije postaje nova definicija luksuza u doba globalizacije.

Putnik današnjice kao nomad stila

Današnji putnik više nije samo turist. Ne, on je kulturni suputnik, ambasador osobnog stila i svjedok globalne modne evolucije. Njegova garderoba je hibrid: nešto kupljeno na buvljaku u Marrakechu, nešto naručeno online u Koreji, a nešto naslijeđeno od bake iz Osijeka.

Taj vizualan patchwork nije samo odraz modnog ukusa već i modna kartografija osobnog putovanja

Globalizacija nas je, možda više nego ijedan drugi proces, naučila da moda nikada ne postoji u vakuumu. Način na koji se odijevamo dok putujemo svjedočanstvo je ne samo našeg stila, već i svijeta u kojem živimo. Svijeta u kojem je modna pismenost postala jednako važna kao i ona geografska.

Moda na putu više je od estetike

Putovanja su nekoć bila bijeg od svakodnevice, a danas su postala produžetak osobnog brenda. U tom kontekstu, način na koji se odijevamo dok putujemo više nije trivijalno pitanje, već dio šire priče o identitetu, globalnom dijalogu i modnoj pismenosti.

Globalizacija je pomaknula granice, doslovno i metaforički, te nas pozvala da budemo modno mudriji, kulturno osjetljiviji i stilski hrabriji

Jer na kraju dana, svijet možda jest postao selo, ali to ne znači da su sve ulice iste. A ako je odjeća doista naš najosobniji oblik izražavanja, onda neka i na putu govori s poštovanjem, razumijevanjem i nepogrešivim stilom.

Vidi sve