Estetika tuge: Zašto nas melankolija privlači u modi, filmu i glazbi?

Tuga kao stil, melankolija kao estetika... Zašto nas toliko privlači?

Lana Del Rey estetika tuge marie claire hrvatska
INSTAGRAM: @honeymoon
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 09/10/2025 u 18:00

U vremenu koje nas neprestano poziva na sreću, onu pozitivnu, vedru, nasmiješenu i prikladnu za Instagram, gotovo je subverzivan čin priznati da nas, zapravo, privlači tuga. I to ne bilo kakva tuga, nego estetski dotjerana, vizualno savršena, zvučno poetska melankolija. Ona koja ima dobar soundtrack, sivkasti filter i styling koji uključuje crni saten, oversized kapute i pogled u prazno kroz prozor vlaka. Dovoljno je baciti pogled na recentne modne kampanje, art-house filmove, indie glazbene spotove ili čak viralne TikTok trendove.

Tuga više nije emocija koju skrivamo – ona je sada estetski izraz

Od Billie Eilish u širokim siluetama dok šapuće o tjeskobi, preko “Bridgerton” soundtracka s gudačima koji sviraju pop balade u molskim tonalitetima, pa sve do modne piste koja izgleda kao da ju je dizajnirao netko tko jako voli kasnu jesen. Da, melankolija se uvukla u sve pore kulture. Ali što nas točno toliko privlači u toj ljepoti tuge? I zašto je, u vremenu u kojem bismo “trebali biti sretni”, sve više umjetnosti prožeto težinom, nostalgijom i tihim, ali dubokim osjećajem gubitka?

Modna melankolija – crna nikad ne izlazi iz tuge

U modnom svijetu, melankolija već desetljećima ima svoje mjesto. I ne, nije rezervirana samo za modne editorijale u studenome. Crna boja, oversized siluete, eterične teksture, krhki slojevi tila, fluidne linije i gotovo asketska estetika pojavljuju se kod dizajnera koji teže “tišoj”, reflektivnijoj viziji mode. Rick Owens, Ann Demeulemeester, Yohji Yamamoto, svi oni znaju kako moda ne mora uvijek biti vesela da bi bila moćna.

Melankolična moda ne vrišti, ona šapuće

I upravo u toj tišini nalazi se njezina snaga. Odijevanje u tamne tonove nije nužno izraz tuge, već sofisticiran način da pokažemo svijetu da osjećamo, duboko, nijansirano, kompleksno. I da ne bježimo od svojih emocija, nego ih nosimo, doslovno, na rukavima.

Filmovi u sivim tonovima – kad estetika boli

Postoji razlog zašto volimo filmove koji nas rasplaču, ili barem pogode točno u onu točku gdje se grlo malo stisne, a tišina postane glasnija od glazbe. Melankolični filmovi, od klasičnih europskih art filmova do suvremenih Netflix drama, imaju sposobnost prenijeti emocionalnu istinu koju optimistične komedije rijetko dosegnu.

melankolija Lana Del Rey marie claire hrvatskaINSTAGRAM: @honeymoon

Kinematografija melankolije oslanja se na vizualni minimalizam, prirodno svjetlo, duge kadrove i likove koji više gledaju kroz prozor nego što razgovaraju. Sofia Coppola, Lars von Trier i, naravno, Greta Gerwig (čija je verzija “Little Women” praktički oda jesenskoj melankoliji), majstori su ove nijansirane tuge. U takvim filmovima, emocije nisu servirane, već tiho sugerirane, a publika ih ne konzumira, nego proživljava.

Zašto to radimo sami sebi? Možda zato što nas umjetnička tuga podsjeća da nismo sami u svojoj, ili zato što u estetski dotjeranoj boli pronalazimo oblik katarze.

Glazba koja boli baš koliko treba

Ne postoji soundtrack za sreću koji se pamti kao što se pamti soundtrack za tugu. Glazba, više od bilo kojeg drugog medija, ima moć izravno aktivirati emocije, a melankolične pjesme to rade s gotovo kirurškom preciznošću. Kad Adele otpjeva o izgubljenoj ljubavi ili Nick Cave šapuće o smrti, osjećamo se manje izolirano u vlastitom gubitku.

Melankolija u glazbi ne mora biti depresivna

Ona je često katarzična, pročišćujuća, gotovo terapeutska, posebno u trenucima kad nismo u stanju verbalizirati ono što osjećamo, pjesma koja “pogodi” može poslužiti kao emocionalni jezik kojeg dijelimo s drugima, ali i sa sobom samima. I ne, nije to nikakva mazohistička potreba za patnjom. Više se radi o tome da nam je nekad lakše povezati se kroz ranjivost nego kroz površnu radost.

Kultura ranjivosti – tuga kao znak autentičnosti

U doba digitalne performativnosti, gdje svi “živimo svoje najbolje živote”, melankolija se pojavljuje kao kontrapunkt. Ona kaže: “Ne moram biti stalno sretan da bih bio vrijedan.” Taj odmak od toksične pozitivnosti otvara prostor za autentičnost.

Ljudi više ne žele samo savršene slike. Žele osjećaje, pukotine, nijanse

Melankolična estetika u modi, filmu i glazbi daje nam dozvolu da budemo nesavršeni. I u toj nesavršenosti, duboko ljudski. Jer u stvarnom životu tuga nije “trend”, ona je dio emocionalnog spektra bez kojeg nema ni prave radosti.

Ljepota tuge kao prostor smisla

Estetika tuge ne slavi patnju, već priznaje njezinu prisutnost. Umjesto da je izbjegavamo, ona nam pomaže da je obradimo, pretočimo u nešto lijepo, izražajno, smirujuće. Bilo da nosimo oversized crni kaput, gledamo film u kojem se ništa “ne dogodi” ili puštamo pjesmu koja nas iznova slama, biramo se povezati s dubljim dijelovima sebe. U svijetu koji nas tjera na konstantno veselje, možda je najveći luksuz imati hrabrost – tugovati.

Mario Mandarić iznenadio priznajem: “Sve se manje vidim u kuhinji…”

U kampanji za novu Xiaomi 15T seriju, čiji je slogan “Detalji koji čine razliku”, a koja donosi prvi 5× periskopski telefoto zoom u T seriji, pojavio se Mario Mandarić, jedan od najpoznatijih chefova domaće scene. Njegova predanost detaljima kojima u kuhinji stvara vrhunska jela, savršeno oslikava filozofiju Xiaomi 15T Pro serije jer su upravo detalji ti koji oblikuju iskustva za pamćenje

Vidi sve