Posljednjih godina, gotovo je nemoguće zakoračiti u high street dućan, prolistati modni magazin ili skrolati kroz Instagram, a da vam iz svakog ugla ne iskaču riječi poput “eko”, “održivo”, “organsko”, “carbon neutral” i “slow fashion”. Modna industrija, nekoć omiljeni zlikovac svih ekologa, sada se pred našim očima transformira. Ili se barem tako čini. Haljine dolaze u recikliranom pakiranju, etikete vrište o transparentnosti, a poznati brendovi uvjeravaju nas da je svaki novi komad zapravo ljubavno pismo planetu.
No, je li ekomoda doista promjena nabolje ili tek još jedan sloj glamuroznog PR-a? Jesmo li mi, potrošači, postali savjesniji ili samo lakše manipulirani?
FOTO: LaunchmetricsS revije Stella Mccartney proljeće/ljeto 2026.
Mit o održivoj modi – kad etiketa nije ono što se čini
Ideja da moda može biti u potpunosti “održiva”, nego u svojoj osnovi zvuči pomalo kao oksimoron. Modna industrija temelji se na potrošnji, sezonalnosti i želji za novim. Svaka nova kolekcija, čak i ona “zelena”, još je jedan proizvod u svijetu koji već sada pliva u odjeći. Prema podacima UN-a, modna industrija godišnje proizvodi 10 % svih globalnih emisija ugljičnog dioksida. Više nego svi međunarodni letovi i pomorski promet zajedno. A istovremeno nas uvjerava da ćemo spasiti planet kupnjom još jedne pamučne majice s natpisom “Earth First”.
Tu se otvara prostor za najčešći oblik modernog marketinga – greenwashing. Riječ je o praksi u kojoj brendovi koriste jezik ekologije i održivosti bez konkretnih, mjerljivih i značajnih promjena u svojim poslovnim modelima. Tako reciklirana kolekcija čini manje od 5 % ponude, a proizvodi se i dalje u pogonima u kojima radnici jedva preživljavaju, koristeći procese koji i dalje iscrpljuju prirodne resurse.
Drugim riječima, može vaša haljina biti napravljena od reciklirane plastike, ali ako ste je kupili jer ste osviješteni, a nosit ćete je dva puta – vaša modna osviještenost je, blago rečeno, na klimavim nogama
Je li održiva moda moguća i u kojem obliku
Važno je priznati: ekomoda, u svom idealnom obliku, može imati pozitivne učinke. Kad bi svi brendovi koristili certificirane organske materijale, plaćali poštene nadnice, proizvodili manje i pametnije, uz transparentne proizvodne lance i realne cijene, industrija bi doista mogla postati dio rješenja, a ne samo problema. No takav je pristup još uvijek iznimka, a ne pravilo. I dok male, nezavisne modne kuće pokušavaju održati standarde, veliki brendovi često koriste pojmove poput “conscious” i “green” kao štit protiv kritike i mamac za potrošače željne čiste savjesti.
Nažalost, činjenica je da “eko” danas često ne znači više od “malo manje loše”, što, budimo iskreni, nije standard kojem bismo trebali težiti. To je kao da slavite činjenicu da ste ove godine bacili “samo” 250 plastičnih boca umjesto prošlogodišnjih 300.
Kako kao potrošači možemo uistinu biti dio promjene
Kao i u mnogim drugim industrijama, stvarna promjena dolazi odozdo – iz pritiska koji mi kao kupci možemo raditi na brendove. To ne znači da trebamo prestati kupovati, ali svakako znači da trebamo početi kupovati pametnije. Manje, kvalitetnije, lokalnije. Podržavati brendove koji ne samo da “pričaju” o održivosti, već ju implementiraju u cijelom procesu, od dizajna do distribucije. Trebamo gledati etikete, pitati tko je izradio našu odjeću, izbjegavati impulzivne kupnje i prestati vjerovati da nas “novo” može spasiti, osobno ili kolektivno.
I što je najvažnije, moramo nositi ono što već imamo. Jer najodrživiji komad odjeće nije onaj s najzelenijom etiketom, već onaj koji ste već kupili i nosite godinama
Između iluzije i stvarne promjene
Održiva moda nije iluzija, ali je, zasad, više iznimka nego pravilo. U svijetu u kojem su modni divovi naučili govoriti ekojezikom bez stvarne odgovornosti, ključno je razviti kritički pogled. Ne zato što želimo prestati uživati u modi, već zato što želimo da moda prestane uživati u našem povjerenju bez pokrića.
U konačnici, pitanje nije samo što nosimo nego i kako i zašto to nosimo. Jer haljina može biti od organskog pamuka, ali ako ju tretiramo kao brzi trend, niti priroda, niti naša savjest neće biti ništa čišći. A planet, kao ni stil, ne podnosi površnost.
Djeci iz Osijeka, Zagreba, Bedekovčine, Ivanca, Karlovca, Pule, Rijeke i Splita iz Zaklade poručili su: "Snaga nije u tome da nikada ne padnemo, nego da svaki puta ustanemo. Vjerujte u sebe jer vaš put je jedinstven, možete promijeniti i sebe i svijet oko vas."
U predivnom prostoru TISTI cvjećarne u Ljubljani, Xiaomi je predstavio nove nosive uređaje iz Xiaomi 15T serije: pametni sat Xiaomi Watch S4 41 mm i Xiaomi OpenWear Stereo Pro bežične slušalice, uz kreativne radionice florista Žige Breskvar Tillera i majstora matche Iana Polaka Rožaca