Imelda Ramović: Inspiracija izvan portfolija

Plakati, vizualni identiteti i ilustracije donijeli su joj status jedne od najzanimljivijih kreativki regije, ali svijet koji oblikuje Imeldu izvan dizajna je jednako zanimljiv.

Imelda Ramović
FOTO: SANJIN KAŠTELAN
Piše Mirna Dizdarević Rogić
objavljeno 08/10/2025 u 12:00

Postoje umjetnici čiji radovi oblikuju vizualnu kulturu toliko snažno da ih nesvjesno nosimo u kolektivnoj memoriji. Među njima je i Imelda Ramović, Sarajka sa zagrebačkom adresom, grafička dizajnerica, art direktorica i ilustratorica čiji je rukopis jednako prepoznatljiv u muzejskoj dvorani kao i na boci high-end gina. Njezina kolekcija ‘U spomen spomenicima’ postala je vizualna posveta povijesti, dok je tijekom karijere oblikovala brendove, izložbe, knjige i ilustracije koje pokazuju koliko dizajn može biti istovremeno poetičan i precizan, ali i beskrajno raznolik.

Imelda RamovićFOTO: SANJIN KAŠTELAN

No tko je Imelda izvan portfolija? Što je pokreće kada ne oblikuje tipografiju i boje, i na koji način njezina kreativnost prožima svakodnevicu?

1. Kada bi sama opisivala svoj vizualni jezik, koje bi riječi odabrala?

Ja se oduvijek vodim idejom da dizajner ne bi trebao imati strogo definiran stil, već rješenja koja pomažu određenom brandu da na najbolji način predstavi svoje vrijednosti i ciljeve. U tom smislu, moj vizualni jezik uvijek se oblikuje prema potrebama zadatka i u službi je toga da ideju prikaže na najjasniji i najprivlačniji način. Ono što bih istaknula kao nit vodilju svog rada jest da u svakom projektu, i idejno i oblikovno, nastojim postići visoku razinu kvalitete, to mi je najvažnije.

S obzirom na to da radim i na samoiniciranim projektima, upravo u tom prostoru dopuštam sebi potpunu slobodu izražavanje vlastitog stila i motiva, istraživanje novih pristupa i igru. Ti procesi često otvore neka nova razmišljanja i estetske smjerove koji me nadahnu i za primjenu unutar klijentskih projekata. Taj paralelni rad, i izvan okvira zadanih zadataka, za mene je ključan za stalni kreativni razvoj.

Imelda Ramović

2. Projekt U spomen spomenicima snažno govori o sjećanju i prostoru, i zaista se ističe u tvom portfoliju. Osobno, koliko ti je značio ovaj proekt?

Projekt U spomen spomenicima nastao je kao moj diplomski rad na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu. Željela sam da to bude rad koji ne završava samo na akademskoj razini, nego ima potencijal razvijati se u širu priču i baviti se temom koja je važna. Ono što me kao dizajnericu posebno privuklo jest fascinacija idejnim rješenjima i oblikovanjem tih spomenika. Impresivno je da mi na našim prostorima imamo neke od najdojmljivijih monumentalnih modernističkih skulptura i da to ne prepoznajemo kao vrijednost već kao nešto što treba da bude zaboravljeno. Zato mi je ovaj rad bio način da barem djelomično obnovim sjećanje na njihovu važnost i doprinesem očuvanju te baštine.

3. Kreativnost ne prestaje kada se zatvori laptop. Kako izgleda tvoj život izvan dizajna i što te ispunjava inspiracijom?

Da, to je proces koji stalno traje i prati me u svim mogućim, pa i nemogućim situacijama. Upravo u trenucima kada nisam ispred kompjutera često dođem do najboljih ideja, jer tada prepuštam prostor drugim podražajima koji, rekla bih, blagotvorno djeluju na kreativno razmišljanje.
Šetnje gradom dok slušam glazbu otvore mi cijeli niz novih misli; neki slučajni detalj u prolazu može pokrenuti potpuno novu ideju. Zapravo, inspiraciju mogu pronaći doslovno svugdje ako si dopustim da budem otvorena.

Važno mi je i vrijeme u kojem ne moram ništa stvarati, već samo upijati. Jako volim gledati, slušati i čitati tuđe radove, ali i jednostavno uživati u tišini, buljiti u zelenilo i ne raditi ništa. I u toj jednostavnosti često se rodi prostor za nove kreativne iskre.

Imelda Ramović

4. Kada bi život krenuo drugim putem, što bi bila Imelda bez dizajna?

Pa zapravo, zanimljivost mog poziva upravo je u tome što mi daje priliku da budem puno toga. Svaki projekt uvodi me u neki novi svijet od medicine, energetike, istraživačkih i kulturno-umjetničkih projekata, do psiholoških i društveno angažiranih tema, i tjera me da učim, istražujem i stalno mijenjam perspektivu. Upravo ta dinamika me ispunjava, a vjerujem da bi me, i da nema dizajna, opet privuklo nešto što uključuje kreativno stvaranje, istraživanje i traženje rješenja. Važno mi je da ono čime se bavim ima svrhu, da doprinosi nečemu (pa makar i da samo stvara ugodu), unapređuje i stvara novu vrijednost.

5. Kažu da dizajneri imaju “oko” koje ne miruje. Hvataš li se kako analiziraš znakove na ulici, raspored boja u trgovini, etikete na proizvodima, ili tipografiju na billboardima?

To mi je najizraženije kada otputujem negdje. Tada posebno primjećujem plakate i billboarde, jer se već po njihovom izgledu može naslutiti na kojem je stupnju vizualna kultura i komunikacija nekog grada ili sredine. Uz to, detalji poput brendiranja ugostiteljskih prostora, uređenja uličnih lokala ili street arta također mi govore puno. Sve su to vizualni elementi koji suptilno oblikuju identitet okruženja i utječu na način na koji ga doživljavamo.

Imelda Ramović

6. Odrasla si u Sarajevu, ali već dugo živiš u Zagrebu- kako su te ova dva grada oblikovala kao umjetnicu i dizajnericu? Inspirira li te Sarajevo i danas?

Nedavno sam shvatila da u Zagrebu živim gotovo jednako dugo koliko sam provela u Sarajevu, iako to nikad nisam planirala. Kada sam došla tu na poziv agencije Bruketa&Žinić da se pridružim njihovom timu kao Art direktorica, mislila sam da će to biti samo par godina, ali desio se život. U Zagrebu sam profesionalno stasala, izgradila karijeru i stekla divne prijatelje, a Sarajevo je moj rodni grad, tamo je moja obitelj i tamo sam napravila prve dizajnerske korake i zbog toga što se desilo tamo, ja sam danas tu.

7. Što je posljednja stvar koja te je oduševila, a da nije došla iz svijeta dizajna?

Oduševljavaju me male stvari koje se možda danas uzimaju zdravo za gotovo- kada su ljudi jednostavno ljubazni jedni prema drugima. Kad to vidim u svakodnevici na djelu, uljepša mi dan.

8. Postoji li trenutak iz djetinjstva ili mladosti koji je oblikovao način na koji danas razmišljaš kao dizajnerica?

Bilo je nekoliko trenutaka koji su me oblikovali u različitim fazama odrastanja. Prvi su bili vezani uz modu zamišljala sam kako imam vlastitu liniju odjeće i to mi je bilo beskrajno inspirativno. Kasnije je došla glazba, a posebno omoti ploča i CD-ova, što me još snažnije privuklo i zapravo odvelo prema odluci da krenem tim putem. Htjela sam i ja stvarati takve vizualne priče. Moji prvi radovi već u srednjoj školi bili su vezani uz sarajevsku alternativnu klupsku scenu, gdje sam dobila priliku istraživati različite vizualne stilove u jednom opuštenom, kreativnom okruženju. To iskustvo bilo je ključno i ostavilo je snažan trag na mom budućem profesionalnom putu.

9. Koji su tvoji mali rituali ili navike koje te uvode u kreativni proces?

Nije ništa posebno romantično, još od osnovne škole imam naviku da prije učenja ili rada prvo pospremim prostor oko sebe. Djelomično je to vjerojatno i prokrastinacija, ali meni je važno da sve bude posloženo jer mi taj osjećaj reda stvara i unutarnju ugodu. To mi je neka vrsta predigre za konkretan rad, i dan danas, pred novi projekt, često radim isto. A sviđa mi se i taj fizički aspekt pospremanja, kao mali trening prije nego što krenem s poslom.

Imelda Ramović

10. Kako zamišljaš svoj kreativni svijet za deset godina? Što bi htjela stvarati i kako bi voljela da tvoj rad inspirira druge?

U budućnosti se vidim u ulozi koja uključuje vođenje dizajnerskih timova ili rad u edukaciji. Vjerujem da i dalje imam mnogo toga za naučiti, ali jednako tako i za podijeliti s mlađim dizajnerima. Voljela bih da moj rad, osim što doprinosi kvalitetnim projektima, bude i inspiracija drugima kroz suradnju, mentorstvo i zajedničko stvaranje.

11. Na što si danas najponosnija u svojoj karijeri?

Najponosnija sam na to što mi je i dalje stalo da ono što radim radim sa strašću i što je ta posvećenost prepoznata, ali i ostaje relevantna.

Mario Mandarić iznenadio priznajem: “Sve se manje vidim u kuhinji…”

U kampanji za novu Xiaomi 15T seriju, čiji je slogan “Detalji koji čine razliku”, a koja donosi prvi 5× periskopski telefoto zoom u T seriji, pojavio se Mario Mandarić, jedan od najpoznatijih chefova domaće scene. Njegova predanost detaljima kojima u kuhinji stvara vrhunska jela, savršeno oslikava filozofiju Xiaomi 15T Pro serije jer su upravo detalji ti koji oblikuju iskustva za pamćenje

Vidi sve