Modna identifikacija u doba nesigurnosti: Jesmo li svi počeli izgledati isto?

Uniformiranost stila u eri nesigurnosti i algoritama

svi izgledamo isto marie claire hrvatska
FOTO: Launchmetrics
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 14/11/2025 u 15:00

U posljednjih nekoliko godina, modna industrija koja je nekoć bila utočište za individualnost, eksperiment i estetsku raznolikost, prolazi kroz tihu, ali vidljivu krizu identiteta. Na ulicama Pariza, Milana ili pak Zagreba sve češće možemo primijetiti gotovo identične siluete, boje, pa čak i modne dodatke.

Sve izgleda kao da je izašlo iz istog Pinterest foldera, istog TikTok trenda ili, još gore, istog algoritma

U eri digitalne prezasićenosti i globalnih nesigurnosti, kad je svijet preplavljen ratovima, ekonomskom nestabilnošću i klimatskom anksioznošću, moda se, ironično, povlači u zonu sigurnosti. Estetska radoznalost zamijenjena je konzervativnim kodovima “sigurnog izgleda”, koji se može brzo prepoznati, brzo pohvaliti i, što je najvažnije, brzo zaboraviti. Sada je pravo vrijeme da se zapitamo: jesmo li svi počeli izgledati isto? I ako jesmo, zašto?

Modni algoritam – kada društvene mreže diktiraju stil

Nekoć je osobni stil bio kombinacija ukusa, kulture, socijalne pripadnosti i, naravno, modnog bunta. Danas, međutim, individualna modna ekspresija sve češće kapitulira pred silom algoritma. Instagram, TikTok i Pinterest oblikuju naš stil takvom učinkovitošću da su street style i runway showovi počeli sličiti jedni drugima, kao da ih uređuje ista ruka.

Iako društvene mreže nude neograničene izvore inspiracije, istovremeno potiču kopiranje, a ne kreaciju

U potrazi za “savršenim lookom”, mnogi posežu za istim Zara balonerom, istim New Balance tenisicama i istim vintage Levi’s 501 trapericama. I tako se događa paradoks: dok svi žele biti jedinstveni, svi završavaju izgledajući isto.

svi izgledamo isto marie claire hrvatskaFOTO: Launchmetrics

Konzumerizam kao bijeg od identitetske krize

U nesigurnim vremenima ljudi prirodno traže stabilnost. Moda, kao ogledalo društva, odgovara standardizacijom. U trenucima kad ne možemo kontrolirati politiku, cijene stanova ili klimatske promjene, kontrola nad vlastitim izgledom postaje utjeha.

A najlakši način za to je – igrati na sigurno.

Brendovi znaju da ljudi u krizama manje eksperimentiraju, pa im nude ono što se već sviđa svima. Time se pojačava efekt modne ekokomore. Zatvorenog sustava gdje se stalno reproducira isti sadržaj, a različitost se svodi na minimalne pomake poput promjene boje ili brenda etikete.

Normcore 2.0 ili kada dosada postane trend

Sjećate li se normcore trenda iz ranih 2010-ih? Bio je to ironičan odgovor na napregnutu estetiku milenijalaca i odjednom je bilo cool izgledati dosadno. Danas, desetljeće kasnije, čini se da živimo revival tog momenta, samo što ironija više nije u igri. Sada je to ozbiljna stvar.

Minimalizam je postao mainstream, ali bez konceptualne dubine koju je imao kod Phoebe Philo u Céline eri. Danas minimalizam često znači “bijela košulja + plave traperice + bež baloner”, sve kupljeno na istoj high street adresi. I nema ničeg lošeg u tome, osim ako to postane jedina dostupna opcija.

Gdje je nestao osobni stil i kako ga ponovno pronaći

Možda je vrijeme da se vratimo osnovama, ali ne u estetskom, već u identitetskom smislu. Osobni stil nije ono što nosimo da bismo izgledali “u trendu”, nego ono što nosimo da bismo izrazili tko smo. Ponovno otkrivanje vlastitog stila počinje promišljanjem: “Što me veseli?” “Što me izaziva?” “Što nosim kad me nitko ne gleda?”

Stil ne mora biti radikalan da bi bio osoban, ali mora biti iskren

Možda je rješenje upravo u mikrotrendovima koji se rađaju iz frustracije uniformiranošću. Mali brendovi, vintage kultura, ručno rađeni komadi, moda s pričom, sve su to elementi koji vraćaju osobnost u stil. U vremenu kad je sve algoritamski predvidljivo, najveći luksuz jest biti nepredvidljiv.

Moda je (još uvijek) naš oblik izraza

Jesmo li svi počeli izgledati isto? Možda jesmo. No to ne znači da moramo i ostati takvi. Moda, kao i svaki drugi oblik komunikacije, živi kroz promjenu. A promjena počinje kad prestanemo gledati što drugi nose i počnemo slušati što naš stil ima za reći.

svi izgledamo isto marie claire hrvatska
FOTO: LaunchmetricsZuhair Murad
Vidi sve