Kako na putovanju prepoznati fake robu: Vodič za modne entuzijaste i oprezne putnice

Krivotvorine na tržnicama sve su uvjerljivije, a posljedice kupnje često nevidljive – sve dok ne bude prekasno

Fake roba na putovanju, Marie Claire Hrvatska
INSTAGRAM: @franziskanazarenus
Piše Iris Hazler Šanko
objavljeno 27/09/2025 u 12:00

Na ulicama Marrakecha, istanbulskim bazarima, uličicama Rima i čak u duty-free shopovima na aerodromima, sve češće mami nas lažan sjaj luksuza. Ponuda je naizgled neodoljiva: “prava” Chanel torba po cijeni večere, “original” Gucci naočale za svega tridesetak eura ili Hermès šal koji “ima malu grešku u tkanju, ali je pravi, kunemo se”.

U stvarnosti, riječ je o globalnoj epidemiji modne imitacije

Krivotvorine više nisu nespretni pokušaji, nego sofisticirane replike koje vješto imitiraju izgled, teksturu pa čak i ambalažu originalnih komada. Ipak, za oko koje zna gledati i putnicu koja zna pitati, istina se uvijek otkriva.

Ako ste se ikad zapitali kako na odmoru ne završiti s torbom “Dolce & Banana” umjesto Dolce & Gabbana, ovaj je članak upravo za vas. Jer prepoznati fejk robu danas nije samo pitanje stila već i znanja, savjesti i modne odgovornosti.

Fake roba na putovanju-Marie Claire Hrvatska
Launchmetrics SpotlightDolce & Gabbana

Tržnice, ulične prodavaonice i “posebne ponude” – gdje se lažni luksuz najčešće skriva

Na mnogim svjetskim destinacijama, osobito onima koje mame turiste svojim šarmom i šarenilom, granica između originalnog i lažnog postaje tanka poput konca na Burberryjevom šavu. Ulice Bangkoka, medina Marrakecha, ulične tržnice Barcelone ili sajmovi u Istanbulu preplavljeni su “brendiranim” komadima koji su sve samo ne ono za što se izdaju.

Prodavači će vas često uvjeravati kako je roba “original iz tvornice” ili “ostatak zaliha koji nije stigao do dućana”

Neki će vam čak teatralno pokazati etiketu, vrećicu, pa čak i “certifikat” s QR kodom koji, gle čuda, vodi na službenu stranicu brenda. No unatoč svemu, riječ je o dobro razrađenom marketinškom triku, koji funkcionira upravo zato što mnoge putnice žele vjerovati u bajku o povoljnom luksuzu.

Cijena kao prvi alarm – ako zvuči predobro, vjerojatno jest

Prvi i najjednostavniji test autentičnosti jest – zdrav razum. Dizajnerski brendovi, pogotovo oni iz višeg luksuznog segmenta, rijetko, gotovo nikada, ne nude sniženja viša od 50 %, i to isključivo u autoriziranim dućanima.

Ako vas torba “navodno” iz nove kolekcije stoji manje od večere za dvoje u Parizu, gotovo je sigurno riječ o lažnjaku

Lažni luksuz funkcionira na jednoj ključnoj emociji: želji da se osjećate luksuzno bez cijene luksuza. No baš kao i jeftino vino u boci s francuskom etiketom i ovdje postoji razlika koja se, kad-tad, osjeti.

Fake roba na putovanjima, Marie Claire HrvatskaShutterstock

Detalji ne lažu – šav, patent, logo i etiketa kao nepogrešivi znakovi

Originalni proizvodi dizajnerskih kuća poznati su po besprijekornoj izradi. Svaki šav mora biti savršeno simetričan, materijal mora odgovarati deklariranom standardu (primjerice, prava koža ima specifičan miris, teksturu i težinu), a logo mora biti savršeno centriran, bez ikakvih grafičkih odstupanja.

Patentni zatvarači, metalni elementi, dugmad i čak način na koji su etikete ušivene govore jako puno. U dobrim krivotvorinama, kopije su često točne “na prvu”, ali već pri opipu ili pažljivijem pogledu otkrivaju sitne pogreške: metal prelagan, šavovi neujednačeni, logo malo “iskrivljen”, font neprecizan.

Također, važno je obratiti pozornost na ambalažu

Original dolazi s autentičnom kutijom, certifikatom o autentičnosti, kontrolnim brojem i, najčešće, serijskim brojem koji se može provjeriti. Ako vam ponude torbu umotanu u celofan i plastičnu vrećicu, nemojte ni pitati.

Fake roba na putovanju, Marie Claire Hrvatska
Launchmetrics SpotlightGucci torba

Legalni rizici i moralna dilema – što zapravo kupujete kad kupujete lažnjak

U nekim državama, poput Italije, Francuske i Švicarske, kupnja krivotvorene robe nije samo etički upitna već i zakonski kažnjiva. Kazne mogu biti visoke, a oduzimanje predmeta gotovo je sigurno. No čak i ako vas zakon ne kazni, savjest bi mogla.

Krivotvorine su dio industrije koja često uključuje izrabljivanje radnika, rad djece, ekološki neodržive proizvodne procese i financiranje kriminalnih mreža

Kupnjom takvog proizvoda ne podupirete samo industriju laži nego i vrlo stvaran lanac nepravde. Pitanje nije samo: “Je li ovo pravi Chanel?” nego i “Što podržavam kupnjom ove torbe?”.

Putujte sa stilom, ali i s integritetom

Moda je, prije svega, oblik izražavanja. A ono što nosite govori više o vama nego što možda mislite. Odabrati original, čak i ako je to “manje poznat” brend, uvijek će imati veću vrijednost od kopije koja pokušava biti nešto što nije.

Na kraju dana, bolja je i vintage torbica kupljena u malom ateljeu pariškog Montmartrea od fejk Chanela s tržnice u Dubaiju. Jer autentičnost nikad ne izlazi iz mode. A vi, kao moderna, odgovorna i informirana putnica, zaslužujete baš to.

Vidi sve